Kaava-alueen katujen asfaltointi Janakkalassa

Koronavirus on vaikuttanut maailmanlaajuiseen taloustilanteeseen. Tämän vuoksi öljyn hintakin on ollut pitkään alhaalla, josta johtuen asfaltointikin on ollut aiempaa halvempaa.

Yksityishenkilöillä on ollut kiinnostusta selvittää kaava-alueella sijaitsevien sorapintaisten pihakatujen päällystämistä omakustanteisesti. Tämä toisi käyttömukavuutta ja helpottaisi ylläpitoa. Erityisesti mäkisillä hiekkakaduilla sadevedet saattavat kuljettaa soraa pitkiäkin matkoja katujen varressa tai reunoilla ja jopa tukkia sadevesikaivoja. Kadun ylläpitäjän, esimerkiksi kunnan, kannalta asia ei välttämättä jatkon kannalta olisi yksiselitteinen.

Myös Janakkalassa on keskusteltu sosiaalisen mediassa eri asuintaajamien ryhmissä asiasta.  Epävirallisesti asia on ollut esillä myös Janakkalan kunnan teknisen lautakunnan kokouksissa, mutta ei käsiteltävinä päätösasioina.

Tällä erää on esitetty, että kadunhuollon ylläpitotaulukon mukaan asfaltoitu katu on pitkällä aikavälillä kalliimpi ylläpitää kuin hiekkapintainen katu.  Mielipiteet tästä ovat jakautuneet.

Asiaa olisi vielä hyvä selvittää kattavammin, jotta saataisiin selville sorapintaisten pihakatujen asfltoinnista kiinnostuneiden yksityistalouksien määrä.  Tätä kautta Janakkalan kunnan teknisellä toimella olisi paremmat mahdollisuudet selvittää kustannusrakennetta.

Tämä adressi on tehty allekirjoitettavaksi niille janakkalalaisille kotitalouksille, jotka olisivat alustavasti kiinnostuneita omalta osaltaan tällä hetkellä sorapintaisten pihakatujen päällystämisestä asfaltilla.

Adressin allekirjoittaminen ei siis sido allekirjoittajaa mihinkään.

Jos adressin allekirjoittaneita kertyy merkittävä määrä, se luovutetaan kerättyine tietoineen Janakkalan kunnanvaltuustossa valtuustoaloitteen liitteenä. Kerätyt tiedot luovutetaan suoraan kunnan viranhaltijoille, eikä tietoja luovuteta tätä ennen millään tasolla kenellekään henkilölle tai millekään taholle.

Valtuustoaloitteen luovutusajankohta on maalis-huhtikuulla 2021 (kokouspäivämääriä ei tällä hetkellä ole vielä tiedossa eikä päätetty). Valtuustoaloite tulee ennen luovuttamista kaikkien ryhmien vapaasti allekirjoitettavaksi.

Sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot sekä kadunnimet näkyvät vain adressin tekijälle. Hän myös vastaa edellä luvatusta tietojen ennakkoon käsittelystä ja salassapidosta ennen kuin tiedot luovutetaan Janakkalan kunnan viranhaltijoille.

Tietoa adressista sekä sen linkkiä saa vapaasti jakaa.