ASPARTAAMISTA (E951) varoitettava tuotteissa

Nykyään Light-juomissa lukee pienellä präntillä aspartaami, E951 tai fenyylialaniinin lähde. Harva osaa yhdistää näitä  nimiä vaaralliseen hermomyrkkyyn, jonka vaaroja on vähätelty voittojen maksimoimiseksi. Vaadinkin, että Aspartaami on mainittava tuotteissa, siten että sen huononäköinenkin huomaa ja on myös mainittava, että Aspartaamin nauttiminen voi olla vahingollista terveydellesi.

Amerikoissa on tullut yli 10000 valitusta Aspartaamista ja aine onkin yhdistetty 92 oireeseen mm. Masennus, pahoinvointi, migreeni, ruuansulatusvaivat, huimaus, ahdistus, kuolema, lihavuus, ajattelun sekavuus, väsymys, huono muisti, unettomuus, lihaskivut, aivokasvain, hengitysvaikeudet yms.

kuulinko oikein? lihavuus?  Eikö juuri tämän välttämiseksi Light-juomia alunperin juoda.

"Aspartaami lihottaa. Ironista kyllä, laihduttajien suosima kevyen linjan makeuttaja lisää sokerin ja hiilihydraattien himoa (prof.R.Wurtman, Massachusetts Institute of Technology; Wurtman on tutkinut aspartaamin vaikutuksia aivojen biokemiaan). Aspartaami on addiktoiva aine, siitä tulee riippuvaiseksi. Aspartaamin hajoamistuote formaldehydi varastoituu rasvasoluihin, etenkin lantion ja reisien alueelle. Tri Roberts kertoo potilaista, jotka ovat laihtuneet huomattavasti sen jälkeen, kun ovat lakanneet käyttämästä aspartaamia."

Kun aspartaamin lämpötila kohoaa yli 30 C asteen, sen puualkoholi "naamioituu" formaldehydiksi, joka on tappava myrkky, sitten muurahaishapoksi, mikä vuorostaan aiheuttaa aineenvaihdunnallisen  happomyrkytyksen. Tässä kohdin on tärkeää huomauttaa, että metanolimyrkytys muistuttaa multippeliskleroosia (MS). Tämän vuoksi on usein tehty vääriä MS-diagnooseja. MS ei ole tappava tauti, mutta metanolimyrkytys sen sijaan on. http://koti.japo.fi/~retyyni/Aspartaami.html

Persianlahden sodan jälkeen USA:n ja sen liittolaisten joukoissa ilmeni outoa sairautta, jota alettiin nimittää Persianlahden syndroomaksi. Joukoille oli toimitettu useita tuhansia autolavallisia dieettijuomia, jotka makasivat Arabian auringon alla, 50 asteen kuumuudessa viikkokausia. Palveluksesa olleet miehet ja naiset joivat niitä kaiken päivää. Kaikki heidän oireensa viittaavat aspartaamimyrkytykseen. Merkillistä kyllä FDA on hyväksynyt aspartaamin käytön monessa ruokavalmisteessa, joka vaatii kuumentamista. Toisaalta muuntuminen metanoliksi ja formaldehydiksi tapahtuu aivan normaalioloissakin varastossa ja kaupan hyllyllä jo 2-3 kuukauden kuluttua tuotteen valmistamisesta. http://www.elinahytonen.fi/2011/02/aspartaami/

"Tutkimuksessaan Survey of Aspartame studies: correlation of outcome and funding sources lääketieteen tohtori Ralph G. Waltonin selvitti 1980–1985 suoritettujen aspartaamin terveysvaikutuksia koskevien tutkimusten rahoitusta. 166 tutkimuksesta 74 oli kokonaan tai osittain makeutusaineyhtiöiden rahoittamia, 92 oli itsenäisesti rahoitettuja. Kaikki yritysten rahoittamat tutkimukset päätyivät siihen tulokseen, että aspartaami on turvallista. Itsenäisesti rahoitettujen tutkimusten tulos oli toinen. Niistä 92 prosentin mukaan aspartaamilla on haitallisia terveysvaikutuksia." http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspartaami

Voisi kuvitella olevan melko helppoa väärentää tutkimustuloksia antamalla huippukuntoisille testattaville vastavalmistunutta jääkylmää Light-juomaa ja sitten pienellä otannalla todeta tuote vaarattomaksi. Tutkimusten lainsäädäntö on mitä luultavimmin lobattu (ostettu) itselle suotuisaksi. Parhaat lait mitä rahalla saa ;)

Miettikääpä mitä Tapahtuu Light-juomille kuten Pepsi Maxille, jotka ovat seisoneet useita kuukausia hyllyllä ennenkuin joku ne ostaa? Mitä tapahtuu, kuin valmiiksi surkeaa ruokavaliota noudattava ja stressaantunut yksilö sitä juo? Miksi Amerikoissa on huomattavasti lisääntynyt Aivokasvaimien esiintyminen Light-juomien tultua markkinoille?

Dokumentti aiheesta "Sweet Misery" Valitettavasti ei ole suomitekstejä vielä.

Mitä mieltä olette siitä että Hartwall kirjoittaa Aspartaamista näin?

"Mitä haittaa voi olla suurista annoksista aspartaamia?
Aspartaamia on tutkittu todella paljon, mutta mitään haittavaikutuksia ei ole todettu. Ainoastaan harvinaista aineenvaihduntasairautta PKU-tautia sairastavat eivät voi käyttää aspartaamilla makeutettuja tuotteita. Heitä varten aspartaamilla makeutetuissa juomissa on merkintä "sisältää fenyylialaniinin lähteen"."

??? MITÄÄN HAITTAVAIKUTUKSIA EI OLE TODETTU??? Tällainen valehtelu on mielestäni törkeää.

Kiitos adressin allekirjoituksesta.