Bentsodiatsepiinit reseptivapaaksi

Bentsodiatsepiinit ovat laajassa käytössä oleva lääkeryhmä. Niillä on viisi pääasiallista hoitovaikutusta: ne lievittävät ahdistuneisuutta, heikentävät muistia, edistävät unta, rentouttavat lihaksia ja lopettavat kouristuksia.

Bentsodiatsepiineja käytetään etupäässä ahdistuneisuushäiriöihin, unettomuuteen, kouristuksiin sekä lievittämään paniikkikohtauksia. Bentsodiatsepiinia sisältäviä lääkevalmisteita käytetään myös pitkittyneiden kiputilojen hoitoon. Vaikeiden depressioiden, manioiden tai delirium tremens]]in (eli kansankielellä nk. juoppohulluuden) hoitokeino.

Harvat lääkkeet voivat kilpailla bentsodiatsepiinien tehokkuudelle ja nopealle vaikutukselle. [1] Tämä on kuitenkin myös niiden ongelma. Kun lääkkeet vievät pahan olon pois, niitä on vaikea olla syömättä. Bentsodiatsepiinit eivät myöskään korjaa mielenterveyden ongelmia, mutta voivat lieventää niiden oireita. Bentsodiatsepiinien teho perustuu siihen, että ne ovat lähellä luonnon mekanismeja. Aivot erittävät vastaavia aineita. Bentsodiatsepiinit ovat myös turvallisia verrattuna sivuvaikutuksiltaan rajuihin ja yliannostukseltaan hengenvaaralisiin barbituraateille, eikä yksistään niiden yliannostuksella voi tehdä itsemurhaa.

Bentsodiatsepiinejä ei määrätä enää satunnaiselle ohikulkijalle tai päivystyksessä. Uusia reseptejä kirjoitetaan lähinnä perhe-elämän kriiseihin ja oman tai omaisen sairastumisen takia.[2] Tästä huolimatta suomalaisten bentsodiatsepiinien käyttö on lisääntynyt jatkuvasti 1980-luvun puolivälistä lähtien, kun muissa Pohjoismaissa myyntiluvut ovat pysyneet tasaisina tai pienentyneet.[3]

Bentsodiatsepiinia sisältävien lääkevalmisteiden käyttäjiä on Suomessa on yli 300 000, joista suurin osa pitkäaikaiskäyttäjiä, jotka ostavat lääkkeitä vuodesta toiseen. Eniten käyttäjinä on yli 75-vuotiaita naisia.

Bentsodiatsepiinejä

Käytössä olevia bentsodiatsepiinejä ovat (suluissa olevien kauppanimien lisäksi saatetaan myydä muillakin kauppanimillä):

Rauhoittavat lääkkeet

* alpratsolaami (Xanor®, Alprox®, Alprazolam Alternova®, Alprazolam Merck NM®)
* diatsepaami (Diapam®, Medipam®, Stesolid®, Valium®)
* klooridiatsepoksidi (Risolid®)
* loratsepaami (Temesta®)
* oksatsepaami (Opamox®, Oxamin®, Alopam®, Oxepam®)

Unilääkkeet ja rauhoittavat lääkkeet

* bromatsepaami
* midatsolaami (Dormicum®, Midazolam Alpharma®, Midazolam Hameln®)
* nitratsepaami (Insomin®)