Bussilinja 9:n kulku Hämeenkadulle säilytettävä

Annalan bussilinja 9:n päätepysäkki on siirtymässä Keskustorilta Sorin aukiolle sipulikirkon eteen alkaen 6.1.2020.

Uudelta päätepysäkiltä on 750 metrin kävelymatka Keskustorille ja 400 metriä Hämeenkadun vaihtopysäkeille. Kyseessä on siis aivan olennainen heikennys keskeisen runkolinjan palvelutasoon. Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää asiasta 27.11.2019.

Päätösasiakirjojen mukaan muutos ei aiheuta asukkaille haittaa, koska Annalasta on edelleen vaihdoton bussiyhteys Keskustorille: linja 20, joka kiertää Hervannan ja Taysin kautta sekä kulkee yli puolet harvemmin kuin linja 9. Tällaisen "vaihtoehdon" tarjoaminen on lähinnä loukkaus.

Syy linjamuutokselle on sinänsä ymmärrettävä: Hatanpään valtatien kaventaminen 1-kaistaiseksi kohta alkavan raitiotietyömaan takia. Osa bussilinjoista siirretään muualle, jotta katu ei ruuhkaudu.

Perustelematta sen sijaan jää, miksi juuri runkolinja 9 katkaistaan keskustan laitamille, kun samaan aikaan lukuisat ei-runkolinjat ajavat työmaa-alueen läpi.

Linjan siirtoa takaisin alkuperäiselle reitilleen Hämeenkadulle ei ole dokumenttien mukaan edes selvitetty. Hämeenkadullahan olisi hyvin tilaa nyt kun ratikkatyömaa on lähes valmis mutta ratikka ei vielä liikennöi.

Me allekirjoittaneet emme hyväksy Annalan runkobussilinjan huonosti perusteltua typistämistä, vaan vaadimme Tampereen kaupungin, joukkoliikennetoimiston ja joukkoliikennelautakunnan etsivän sellaisen ratkaisun, joka säilyttää Annalan alueelta vaihdottoman ja nopean yhteyden Keskustorille tai sen välittömään läheisyyteen.