Bussilinjaa ei tule poistaa reitiltä Tehtaankatu-Hernesaari

HSL on päättänyt linjamuutoksesta, jolla nykyinen linja 14 päättyy Kamppiin, eikä enää syksyllä kulje Hernesaareen saakka. Linja 39, joka nimetään uudelleen linjaksi 30 alkaa ajaa Kampista korvaten osittain linjan 14 poiston, mutta vain osittain.

Linja 30 jatkaa Tehtaankadun yli suoraan Laivurinkadun päähän ja sen päätepysäkki tulee Eiraan. Ajamatta jää Tehtaankadun-Munkkisaaren-Eiranrannan ja Hernesaaren reitti, jota linja 14 palveli ja joka on ollut alueen bussilinjoista alueella käytetyin.

Linja 30 ei siis enää palvele asukkaita, työntekijöitä ja palveluiden käyttäjiä alueella Punavuori-Ullanlinna-Eira-Munkkisaari-Eiran Ranta-Herneseaari. Linjan 30 vieminen Laivurinkadun päähän on täysin turhaa, eikä palvele ketään, siellä on jo linjan 18 (syksystä alkaen linja 20) päätepysäkki, joka sekin on ylimitoitettu alueen tarpeisiin. Kaiken lisäksi linjalle 30 ja 20 tulee uudet laajarunkoiset bussit, joihin mahtuu enemmän matkustjia, ainoa vain, että reitti kulkee alueelle, jossa tämä on täysin tarpeeton kapasiteetin lisäys.

Joukkoliikenteen tulee kulkea siellä, missä on käyttäjiä. On verorahojen tuhlausta viedä bussilinja jonnekin, missä käyttäjiä ei ole lainkaan, eikä heitä ole tulossakaan ja tämä on vielä lisäksi HSL:n ja kaupungin tiedossa. Ratkaisu onkin outo ja se tulee muuttaa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että linja 14 reitti pidetään entisellään tai ainakin tulevan linjan 30 reitti jatkaa Hernesaareen, joko entiselle päätepysäkilleen tai ainakin linjan 6 päätepysäkille saakka, jolloin se palvelee alueella asuvia, moninaisten palveluiden käyttäjiä ja työpaikalle kulkijoita.

Lisäksi vaadimme, että HSL vastaisuudessa kuuntelee tosiasiallisesti alueen asukkaita heitä koskettavista linjamuutoksista. Kuulemiseksi ei riitä HSL:n omilla sivuilla julkaistu tieto, vaan HSL:n on huolehdittava siitä, että alueen asukkaat pystyvät tosiasiallisesti vaikuttamaan itseään koskevassa asiassa.