Conan O'Brien juontamaan Euroviisut 2007

Me allekirjoittaneet toivomme, että Yleisradio esittäisi yhdysvaltalaiselle talk show -juontaja Conan O'Brienille kutsun juontamaan vuoden 2007 Eurovision laulukilpailuja.

Suomalaiskansallisia traumoja on purettu viime aikoina useammallakin rintamalla. Kansalle, joka on kroonisesti huolissaan kysymyksestä "mitä muut meistä ajattelevat" on suotu ainutlaatuinen tilaisuus ottaa ohjat omiin käsiinsä suuren kansainvälisen medianäkyvyyden myötä. Lordi ja Conan O'Brien ovat tahoillaan tuoneet positiivista huomiota maallemme. Vaikka Euroviisut ovatkin viihteellinen laulukilpailu, ei kisan imagoarvoa tule väheksyä. Viimekesäisten yleisurheilun MM-kisojen ohjelmajärjestelyjen kaltainen farssi ei ole kenenkään etu. Tämä ei 2000-lukulaisen mediakulttuurin kontekstissa ole enää kysymys pelkästä kansallisen identiteetin rakentemisesta, vaan näkyvyys on huomattava etu myös kansantaloudelle.

Siksi esitämme, että euroviisukilpailujen tyypillisten matkailumainosten sijasta ensi vuoden kisoissa Yleisradio panostaisi persoonalliseen, moderniin ja suomalaiseen esillepanoon. Suomen kansan ystäväksi julistautunut Conan O'Brien olisi omiaan rakentamaan vieraskoreasta nuhjuisuudesta irrotettua imagoa maallemme: eukonkannot ja ritolat jääkööt juoksemaan historian lisälehdille, Euroviisujen ja O'Brienin vartit ovat yhdessä Suomelle huomattavasti enemmän kuin warholilainen puolituntinen.

Adressi toimitetaan Yleisradiolle.