Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

Eli Uuteenkaupunkiin, Kemiran penkalle ja Yaran tehdasalueelle ollaan rakentamassa kaksi Näsineulaa korkeampaa (n.180m) tuulivoimalaa. Teollisuusluokan voimaloiden tehot ovat 3MV ja 5MV joka tarkoittaa jatkuvaa meluhaittaa lähialueiden asukkaille ja mökkiläisille sekä osittaista meluhaittaa myös muihin osiin kaupunkia.

Matalataujuksinen, jatkuva meluhaitta ja varjovälkehdintä tulevat vaikuttamaan suoranaisesti ainakin Pietolan, Janhuan ja Janhuanniemen asuntoalueisiin. Melu- ja välkesaasteen pahimmalla alueella on paljon mökkiläisiä, siihen kuuluvat lähes kaikki lähisaaremme mm. Laajo, Kaittu,  Karilainen, Lassinkari, molemmat Heinäset, Nuhja, Vilissalot ja lisäksi Pursiseuralle on voimalasta n.600m. Äänisaastealueeseen voidaan myös "huonolla tuulella" lukea Hiu, Santtio, Sorvakko, Keskusta, Lepäinen, veden vaikutusta äänen kantaumisessa kun ei ole tässä asiassa tutkittu. Viisaammat sanovat että rannikolla tuulee aina mereltä.

Kahden kilometrin suojaalueella voimaloista, tai niiden välittömässä läheisyydessä on jokaiselle meille jotain niin rakasta ettemme todellakaan halua tuulivoimaloita pilaamaan kaupunkiamme melusaasteella. Sähkökaapelien kaivaminen merenpohjaan ei varmasti paranna meremme laatua. Haluamme siis vastakin herätä lintujen lauluun, haluamme nähdä merikotkat liitelemässä saaristossa, haluamme nähdä onkijat penkalla, haluamme veneillä vapaasti lähi-saaristossa, haluamme kalastaa puhtaammassa vedessä, haluamme että linnut, kasvit ja kalat saavat pysyä siinä missä nytkin ovat, haluamme elää rauhassa.

Haluaako Uusikaupunki saada sellaisen maineen että asukkaista ja mökkiläisistä ei välitetä...vai olisimmeko sittenkin, se asukkaita ja mökkiläisiä arvostava kaupunki, Kaupunk mere parttal. Eiköst siis kattell mialummi ko Merikotka Ylvänäs napostele merimetsoi Urposist :) Siis allekirjoittamaam Heti Kaikki Kotokaupunkiamme ja Saaristoamme Rakastavat Yksilöt. Liitämme asiasta Faktaa lähipäivinä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Addressi allekirjoitettavissa myös Uudenkaupungin kirjastossa ja Teboililla, informoikaa niitä jotka eivät käytä nettiä, kiitos