VASTUSTAMME LAHDEN SEUDUN KIERRÄTYSPUISTON SIJOITTAMISTA HOLLOLAAN KEHÄTIEN VARTEEN

Päijät-Hämeen liitto hakee sijoituspaikkaa Lahden seudun kierrätyspuistolle. Hollolan kehätien varressa, aivan Salpakankaan kupeessa oleva 287 hehtaarin suuruinen alue on ykkösvaihtoehto kierrätyspuiston sijoituspaikaksi.

Tietoa kierrätyspuistosta:

Neljä tiedostoa:

• Sijaintipaikkaselvitys
  • Sijaintivaihtoehdot kartalla
  • Esiselvitys 2016 (mm. toiminnan kuvaus; kohde 9: Okeroinen = Kehätien vaihtoehto)
  • Karttakyselyn yhteenveto
    • lisäksi: Usein kysytyt kysymykset

Kierrätyspuiston toimintoja ovat ”jätteen ja ylijäämämaiden kierrätystoiminnot ja loppusijoitus sekä biopolttoainetuotanto”. (Sijaintipaikkaselvitys s. 2)

“Kierrätyspuistossa käsitellään maa- ja kiviaineksia, pilaantuneita maita, tuhkia, lietteitä, rakennus- ja purkujätteitä, vaarallisia rakennus- ja teollisuusjätteitä, jätteenkäsittelyssä muodostuneita hyödyntämiskelvottomia jätteitä, materiaali- ja energiahyötykäyttöön soveltuvia jätteitä, biohajoavia jätteitä, metsätähteitä ja kivihiiltä. Käsittelymenetelmiä ovat pääasiassa erilaiset mekaaniset käsittelyt kuten lajittelut, seulonnat ja murskaukset. Lisäksi alueella voidaan tehdä esimerkiksi kompostointi-, pesu- ja stabilointikäsittelyjä.” (Esiselvitys 2016, kohta: Toiminan kuvaus)

Kierrätyspuiston havainnekuvasta löytyy muun muassa kolme isoa täyttöaluetta, käsittelykenttä, lajittelupiha, jätevedenpuhdistamo, tasausaltaat ja erilaisia käsittelylaitoksia. (Esiselvitys 2016, kohta: Toiminnan kuvaus)

”Kierrätyspuiston aukioloajoiksi on esitetty arkisin klo 6–22 ja lauantaisin klo 8–18, mutta tuhka- ja polttoainetoimituksia otettaisiin suunnitelmien mukaan vastaan myös aukioloaikojen ulkopuolella ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä.” (Usein kysytyt kysymykset)

"Jätettä tulisi Uuttamaata myöten, kierrätyspuiston yrittäjien niin halutessa muualtakin ympäri Suomea. ”Mistä kannataa kuljettaa, sieltä tuodaan. Yritys päättää tällaiset asiat itse.” (Päijät-Hämeen liiton erityisasiantuntija Tapio Ojanen, Etelä-Suomen Sanomat netti 5.12. 2017: Kuka haluaisi naapuriinsa kaatopaikan?) Toiminta tulisi olemaan mittavaa. (Tapio Ojanen, Etelä-Suomen Sanomat 11.11.2017 A14)

Mitä tapahtuu Salpakankaalle, kierrätyspuiston ympäristössä olevalle asutukselle, kuntalaisten viihtyvyydelle ja kiinteistöjen/asuntojen arvolle?

Vastustamme Lahden seudun kierrätyspuiston sijoittamista Hollolaan kehätien varteen. Mielestämme tämän kaltainen toiminta ei kuulu näin lähelle kuntakeskusta ja muuta asutusta.

Kunta käsittelee hanketta valtuustoseminaarissa tammikuussa.

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Tarkasta sähköpostisi (myös roskapostikansio).
Tulisiko vaalipiirit poistaa eduskuntavaaleissa?