ei_linkitystä_kaapeliverkkoon_yle_hd_kanavalle

"Kaapelioperaattoreista Elisa ja DNA ovat aloittaneet YLE HD -kanavan lähetysten välittämisen Elisalla YLE HD -kanavan katselu edellyttää Elisan kanavakorttia ja korttilinkitystä. DNA välittää kanavan salaamattomana 19.5. asti. 19.5. alkaen myös DNA edellyttää erillistä ohjelmakorttia.
YLE HD on siirtovelvoitteen piiriin kuuluva ns. must carry -kanava. Viestintäviraston must carry -säännösten mukaan must carry -kanavista ei saa periä erillistä korvausta. Näin ollen myös kaapeliverkossa sekä kortin että katselun tulee olla maksutonta." (Lähde: http://avoinyle.fi/www/fi/FAQ/HD.php#Kaapeli)

Korttilinkitys rajaa pois osan muilta osin HD-vastaanottoon kykenevistä kaapelioperaattorin asiakkaiden vastaanottimista, joihin ei mahdollisesti edes saa liitettyä CI+ -moduulia mutta joissa jo on aiemman sukupolven CI-moduuli ja maksuTV-kortti tai ainakin valmius siihen.

"must carry"-velvoite salauksineen täyttyy kaapeliverkossa ainoastaan mikäli linkitys (käytännössä CI+ -moduuli ja siihen sopiva kortti) ei ole pakollinen. Vastaanoton tulisi olla mahdollista myös aiemman sukupolven CI-moduuleilla/korteilla , jota ei linkitetä - pelkän YLE HD-kanavan katseluun kortin tulisi myös olla kaapelioperaattorin asiakkaalle ilmainen (lue: ei edes kuukausimaksua).