Ei Padel-kenttiä Espoon Nuottaniemen rantaan

Adressin päivitys 11.5.2022:

Espoon kaupunginhallitus ei ota asiaa käsittelyyn ja teknisen lautakunnan päätös jää voimaan.

KIITOKSET KAIKILLE ALLEKIRJOITTAJILLE, JOTKA ILMAISITTE TUKENNE NUOTTANIEMEN JA RANTARAITIN MAISEMAN JA LUONNON SÄILYTTÄMISELLE!

Adressin päivitys 29.4.2022:

Espoon kaupungin tekninen lautakunta hylkäsi äänestyksen jälkeen esityksen kokouksessaan 27.4.2022. Asian käsittely voi kuitenkin jatkua Espoon kaupunginhallituksessa. Mahdollinen käsittelyajankohta ei ole vielä tiedossa.

Allekirjoittamalla adressin voit välittää mielipiteesi Espoon kaupunginhallituksen päättäjille.

Adressi:

Me allekirjoittaneet haluamme suojella Espoon Nuottaniemen rannan luontoa ja merellistä huvilakulttuuriympäristöä ja vastustamme kaupungin suunnitelmaa neljän Padel-kentän rakentamisesta Nuottaniemen venesataman ja Villa Pentryn viereen. Espoon kaupungin puistosuunnitelma

Espoon kaupungin tekniselle lautakunnalle esitetään 27.4.2022 hyväksyttäväksi puistosuunnitelma, joka mahdollistaa neljän Padel-kentän rakentamisen puistoalueelle

Padel-kentät ovat tekonurmipintaisia ja niiden mitat ovat 10 x 20 metriä. Kenttiä reunustavat 3-4 metriä korkeat seinät, jotka ovat osin lasia ja osin metalliverkkoa. Kentille tulee oma valaistus, joka on päällä vain silloin, kun kentillä on toimintaa. Kenttien valaisimet ovat noin 6 metriä korkeat. Kenttien edustalle on suunniteltu polkupyöräpaikkoja sekä neljä uutta autopaikkaa.

Tutustu Espoon kaupungin puistosuunnitelmaan täällä: https://espoo.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022635-7

Miksi vastustamme Padel-kenttiä?

Syyt ovat luonto, maisema-arvot ja lisääntyvä liikenne.

Mielestämme lähiluonnon säilyttäminen on tärkeää alueen asukkaille ja Rantaraitin käyttäjille. Parasta Rantaraitissa on meri, luonto ja hiljaisuus eli mahdollisuus ulkoilla ja viettää vapaa-aikaa ilman autoja ja meteliä. Padel-kentät heikentäisivät alueen viihtyisyyttä, maisema-arvoa ja lisäisivät autoliikennettä pienellä päättyvällä tiellä.

• Luonto on jo ajettu ahtaalle Nuottaniemessä. Padel-kenttien rakentaminen edellyttää isojen komeiden puiden kaatamista. Puut ja metsikkö ovat tärkeitä eläimille ja hyönteisille. Venesataman ympäristössä elää lintujen lisäksi mm. rantakäärmeitä, lumikkoja/kärppiä, oravia, rusakoita. Padel-kentät eivät tarjoa elinympäristöä eläimille.
  • Kesäisin metsikössä laulaa satakieli, se tuskin viihtyisi Padel-kentän metalliverkossa. Meille luonnon äänimaailma on tärkeä osa lähiluontoa.   ·       metsikössä kasvaa ekosysteeemin tarvitsemia luonnonkasveja
  • Luontoa on vaikea ennallistaa, jos Padel-pelin suosio hiipuu. Vaikka 3-4 metriä korkeat lasi- ja metallirakennelmat voidaan poistaa, niin metsikön ennallistaminen ei suju yhtä helposti. Kestäisi vuosikymmeniä ennen kuin puut kasvaisivat ennalleen.
  • Padel-kenttien korkeat rakennelmat rumentavat maisemaa ympäri vuoden, vaikka kentillä pelataan vain kevät-kesäaikaan.
  • Espoon vanhojen huviloiden miljööseen sopii rantaluonto ja merellinen toiminta. Padel-kentät eivät sovi vanhan Villa Pentryn läheisyyteen.
  • Padel-kentät tuovat mukanaan kasvavaa liikennettä päättyvälle tielle, jossa jo nykyisellään on liikaa vaaratilanteita ja parkkeeraushaasteita. Lähimmälle bussipysäkille on noin kilometrin matka

Kaupungin puistosuunnitelmaa koskevaan esitykseen on annettu paljon vastustavaa palautetta, johon esityksen liitteenä olevassa palautekoosteessa otetaan kantaa. Asiaa valmistelleen virkamiehen mukaan paikalla ei ole tunnistettuja erityisiä luontoarvoja, mutta me alueen asukkaat ja Rantaraitin käyttäjät olemme toista mieltä.

Metsikkö, johon Padel-kenttiä esitetäänKuva_metsiköstä,_johon_kentät_rakennetaan.jpgVilla Pentry

Villa_Pentry1.png

Kuva Padel-kentästä, joka havainnollista sen maisemavaikutuksia ja rakennetta:Padel-kenttä1.jpg

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Outi Vänni voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…