Ei sokeriveroa hunajalle

Me allekirjoittaneet vaadimme, että hunaja poistetaan vuonna 2014 voimaan astuvan sokeriveron piiriin esitettyjen tuotteiden listalta.

Valtiovarainministeriön asettama työryhmä selvittää parhaillaan makeisveron muuttamista sokeriveroksi, jolloin vero laajenee koskemaan uusia elintarvikeryhmiä. Näitä olisi leivonnaisten, hillojen ja murojen ohella myös hunaja. Hunajan liittäminen keksien ja valmiskakkupohjien rinnalle tuntuu käsittämättömältä.

Hunaja ei ole riski kansanterveydelle

Hunaja on mehiläisten valmistama luonnontuote, johon ei ole lisätty mitään eikä siitä ole poistettu mitään. Hunajan koostumus on erittäin monipuolinen, pääasiallisesti se sisältää sokereita, mutta hunajasta löytyy niitä lähes kahtakymmentä eri laatua. Lisäksi hunaja sisältää entsyymejä, aminohappoja, orgaanisia happoja, vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita. Hunajalla on myös antioksidanttisia ja antibakteerisia vaikutuksia ja sitä on käytetty lääkkeenä tuhansia vuosia. Hunajalla on kiistattomia terveysvaikutuksia ja moni on siirtynyt sokerinkäyttäjästä hunajan kuluttajaksi juuri näiden hyötyjen takia.

Mehiläiset tekevät tärkeää työtä

Maailmalla ollaan huolissaan mehiläisten katoamisesta ja pölytyksen turvaamisesta. Mehiläiset ovat elintärkeä osa luonnon monimuotoisuutta ja muuttuvissa ympäristöoloissa pölyttäjien määrän ja hyvinvoinnin turvaaminen on entistä tärkeämpää.

Hunajan lisäverottaminen ja sitä myötä kuluttajahintojen nousu olisivat kohtalokasta monelle mehiläistarhaajalle. Vaarana ei ole vain kotimaisen hunajan tarjonnan pienentyminen, vaan myös marjojen, hedelmien ja öljykasvien pölyttäjien vähentyminen. Pölyttäjien avulla marja- ym sato on tasaisempaa ja runsaampaa eli pölyttäjien määrän vähentyminen vaikuttaa epäsuotuisasti myös muihin elinkeinoihin.

Monella valtiolla on mehiläistarhauksen edistämisohjelmia, Suomen valtiolla tuntuu olevan suunnitteilla mehiläistarhauksen hävittämisohjelma.

Sokerivero hunajalle heikentää kansanterveyttä

Sokeriveron tarkoituksena on kerätä valtiolle verotuloja edistäen samalla terveellistä ravitsemusta. Tavoitteena on, että vero ottaisi huomioon tuotteiden terveysvaikutukset ja että se ohjaisi valmistajia valmistamaan entistä terveellisempiä tuotteita.

Hunaja voidaan terveysvaikutuksiensa ja valmistustapansa vuoksi lukea tuoreiden kasviksien, hedelmien ja marjojen joukkoon. Hunajan kulutuksen lisääminen sokerin kustannuksella ohjaisi ruokavaliota vähäsokerisempaan ja terveellisempään vaihtoehtoon, sillä hunajalla saadaan 30 % pienemmällä energiamäärällä sama makeus kuin sokerilla.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SÄG NEJ TILL EN SOCKERSKATT PÅ HONUNG

Vi undertecknade kräver, att honung tas bort från den lista av produkter, som föreslås beläggas med en sockerskatt år 2014.

En av finansministeriet tillsatt arbetsgrupp utreder som bäst omvandlingen av sötsaksskatten till en sockerskatt, varvid skatten skulle utökas till nya livsmedelsgrupper. Dessa vore vid sidan av bakverk, sylter, och frukostflingor även honung. Det verkar obegripligt att jämställa honung med kex och färdiga kakbottnar.

Honung är ingen riskfaktor för folkhälsan

Honung är en naturprodukt producerad av bin, och ingenting varken sätts till eller tas bort. Honungens sammansättning är mycket mångsidig, huvudsakligen består den av över tjugo olika sockerarter. Ytterligare finns i honungen enzymer, aminosyror, organiska syror, vitaminer, mineraler och spårämnen. Honungen har också antioxidativ och antibakteriell verkan, och den har använts som medicin under tusentals år. Honungen har en obestridligt hälsofrämjande inverkan, och många har övergått från att vara sockerkonsument till att använda honung på grund av dessa nyttosynpunkter.

Bina gör ett viktigt arbete

Man är i dag i världen bekymrad över s.k. bidöd, och hur pollineringen skall tryggas. Bina utgör en livsviktig del av naturens mångfald, och i en miljö under förändring är tryggandet av pollinerarnas antal och välbefinnande allt viktigare.

En tilläggsskatt på honung, och därigenom en höjning av konsumentpriset, skulle vara fatal för mången biodlare. Faran ligger inte enbart i ett minskat utbud av inhemsk honung, utan också i ett mindre antal pollinerare av bär, frukter och oljeväxter. Pollinerarna garanterar en jämnare och rikligare skörd av dessa växter, och ett minskat antal pollinerande insekter verkar så ogynnsamt också på andra näringsgrenar.

I många länder finns det program för att främja biodling, finska staten tycks planera ett utrotningsprogram för biskötsel.

En sockerskatt på honung försvagar folkhälsan

Avsikten med sockerskatten är att samla skatteinkomster till staten, och samtidigt främja ett hälsosamt näringsintag. Målsättningen är, att skatten skulle beakta produkternas hälsoeffekter, och att den skulle styra producenterna till att framställa hälsosammare produkter.

Honungen kan genom sina hälsoeffekter och ursprung räknas till samma produktgrupp som färska grönsaker, frukter och bär. Genom att öka användningen av honung på bekostnad av socker blir dieten hälsosammare, för med honung får man samma sötningseffekt, men med 30 % mindre energiintag.

Marja Komppa, Johan-Fredrik Selin    Ota yhteyttä adressin tekijään