EI Viialan Keskustan koulun peruskorjaukselle

Akaan Viialan Keskustan koulu on suljettu tammikuussa 2013 kosteus- ja homevaurioiden takia. Useita opettajia, oppilaita ja koulun henkilökuntaa on sairastellut näiden vaurioiden takia jo pitkään.

Keväällä on tehty tutkimuksia, joiden mukaan Viialan keskustan koulu on pahasti vaurioitunut. Koulusta on löytynyt mikrobivaurioita ja sädesientä.

"Tehtyjen havaintojen ja tutkimusten perusteella voidaan todeta, että rakennuksessa esiintyy mikrobivaurioita eri rakenneosissa. Merkittävimmät mikrobivauriot ovat väli- ja yläpohjakotelorakenteiden sisällä. Kosteusvaurioita on aiheutunut kosteusteknisesti toimimattomista rakenteista, puutteellisista ulkopuolisesta sadevesienhallinnasta sekä alapohjien osalta toimimattomista ja ikääntyneistä vedeneristyksistä johtuen. Rakenteet alapohjarakenteita lukuun ottamatta olivat pääosin kuivia.

Merkittävimpänä sisäilman laatua heikentävänä tekijänä todetaan olevan täysin hallitsemattomat ilman kulkeutumisreitit aiempien korjauksien yhteydessä rikotuista kotelorakenteista ja puutteellisesti toteutetuista läpivienneistä.

Toimimaton kattosadevesien poisto on aiheuttanut ulkoseinärakenteisiin paikallisia vaurioita erityisesti liikuntahallin osalta."

Akaan kaupungin tekninen lautakunta on ehdottanut kaupunginhallitukselle, joka on päättänyt edelleen ehdottaa Akaan Viialan Keskustan koulun peruskorjausta kaupunginvaltuustolle. Oheisesta linkistä löytyy kaupunginvaltuuston esityspöytäkirja 28.8.2013 pidettävään kokoukseen.

Teknisen lautakunnan kokoukseen toimitettu selvitys Akaan Viialan Keskustan koulun peruskorjauksesta vs. uusi koulu: http://akaa.ktweb.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn.htm?TEK+12.8.2013%2018%3a00+66+0

Kuka ottaa vastuun lapsista, tulevaisuuden Akaalaisista, jotka ovat sairastuneet pysyvästi astmaan tai muihin pitkäaikaisiin sairauksiin koulun kosteus- ja homevaurioiden takia? Entä jos he eivät pystykään jatkamaan opiskeluja korjatussa koulussa? Entä jos koulua ei saada 100% puhtaaksi ja samat ongelmat uusiutuvat? Kuka vastaa uusista sairaustapauksista? Mahdolliset sairauskulutkin pitää laskea korjatun koulun budjettiin.

Entä jos opettajat eivät pysty pitkän altistumisen takia jatkamaan opettajan työtään korjatussa koulussa? Kuka opettaa lapsia tulevaisuudessa? Kukaan tietoisesti haluaa töihin paikkaan, jossa voi sairastua pitkäaikaissairauteen.

"Puutteellinen ilmanvaihto, kosteusvauriot ja esimerkiksi mikrobikasvustoissa viihtyvät ötökät voivat aiheuttaa terveyshaittoja, joista ei pääse eroon välttämättä koskaan. Nopeimmin haitoista kärsivät pienet lapset, työterveyshuollon professori varoittaa."

Tämä adressi on vastaan Akaan Viialan Keskustan koulun peruskorjausta. Koulua ei tulisi korjata, koska

• korjaus anna pitkäaikaisia tuloksia. Mibrobi- ja homevaurioita tuskin saadaan 100% hävitettyä korjausrakentamisella, jolloin tilanne on jälleen sama muutaman vuoden kuluttua. Uudelleen korjaaminen maksaa jälleen, jolloin uuden koulun rakentaminen tulee jo halvemmaksi.
  • korjattu koulu ei tuo lisää ihmisiä kuntaan vaan päinvastoin ihmiset hakeutuvat muualle, koska eivät halua ottaa tietoista riskiä sairastumisesta laittaessaan lastaan korjattuun kouluun. Uusi koulu toimisi houkuttimena monille lapsiperheille, joita kaupungin monille tonttialueille mahtuu paljon (esim. Männikkö ja Hukari 2.vaihe). Alueille tulevien perheiden myötä myös vanha koulu jää tiloiltaan auttamattoman pieneksi, jota se oli jo ennestään käyttäjäkokemuksien perusteella.
  • kouluverkon tulevaisuutta pitäisi pohtia kiireettä ja kuunnella myös käyttäjiä (opettajia, kouluhenkilökuntaa ja lasten vanhempia)
  • uuden koulun rakentaminen tuo lisämahdollisuuksia pedagogisesti ja kulttuurillisesti. Akaan kaupunkia tulisi kehittää ja luoda uusia palveluita, jolloin saadaan myös lisää asukkaita.

Toivon laajaa keskustelua asiasta Kommentit-osiossa, jotta kaupunginvaltuusto saa tietää Akaan kaupunkilaisten kannan asiaan. Toimitan adressin 28.8.2013 kaupunginvaltuuston jäsenille sähköisesti.