Eläkeläisten joukkoliikenteen liput Tampereella alennetulla hinnalla ilman aikarajoitusta

Me allekirjoittaneet esitämme, että Tampere alentaa kaikkien eläkeläisten joukkoliikenteen lippujen hintoja ilman aikarajoitusta. Tämä käytäntö on jo voimassa suurimmissa kaupungeissa: Helsingissä, Turussa ja Jyväskylässä.

Helsingissä kerta- ja kuukausiliput ovat eläkeläisille 50 % normaalilipun hinnasta ilman aikarajoitusta. Turussa vastaavasti eläkeläisliput ovat 30 % normaalihinnasta myös ilman aikarajoitusta. Jyväskylässä kuukausikortin alennus on eläkeläisille 30 %, arvolipussa on aikaraja, mutta se on 50 % normaalilipun hinnasta.

Mielestämme Tampereen tulisi viipymättä siirtyä samankaltaiseen lippuhinnoitteluun kuin mainituissa kaupungeissa. Siitä seuraisi myönteisiä vaikutuksia eläkeläisten lisäksi muun muassa liike-elämälle sekä liikunta- ja kulttuurielämälle.

Nyt Tampereella suurimmaksi osaksi eläkeläiset käyttävät joukkoliikennettä arkisin kello 9–14, koska silloin on 40 %:n alennettu hinta arvolippulatauksella. Muina aikoina ja muilla lippumuodoilla ei ole Tampereella mitään alennusta. Eläkeläisten aikarajoite vaikuttaa liike-elämään siten, että esimerkiksi asiointi kauppahallissa ja keskustan liikkeissä hiljenee.

Kaikkien eläkeläisten halvemmat joukkoliikennehinnat helpottaisivat liikkumista riippumatta kelloajoista. Siitä seuraisi yhteiskunnallista hyötyä, koska kaikki liikunta edistää ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Samoin eläkeläisten olisi helpompaa osallistua kaupungin kulttuuritarjontaan myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Petri Klemola voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…