Enemmän koiralatuja Saariselälle

Kaipaamme edelleen monipuolisemmin koiralatuja Saariselälle. Joukko paikallisia ja lomailevia koiraharrastajia toivoo, että Saariselkä kehittyisi nyt jo hyvin laajan ja hyvin hoidetun latuverkoston kanssa palvelemaan myös koirien kanssa hiihtäviä entistä paremmin.

Nykyinen koiralatuna toimiva Luttolatu palvelee hyvin, mutta on varsin ruuhkaisa, etenkin kevätsesongilla helppoutensa vuoksi. Luttoladulle on helppo lähteä perheen pienempien kanssa, sekä aloittelevien harrastajien, jotka eivät halua jäädä jalkoihin vilkkaalla Laanilan ladulla,  vaan nauttivat mieluummin helposta latuprofiilista ja kauniista maisemista. Lisäksi ladun varressa on hyvin toimiva taukopaikka Ski Saariselkä, joka vetää myös useampia hiihtäjiä puoleensa, koska Saariselällä latukahviloita ei juuri ole.  Tämäkin edistää ladun ruuhkautumista sesonkiaikaan. Koko talvikauden samaa latua koiran kanssa hiihtäminen kyllästyttää paikallisia. Useamman koiraladun kanssa hiihtolenkkeihin saisi vaihtelua, ja tämä varmasti olisi mukava lisä myös lemmikkien kanssa matkustaville lomalaisille.

Esimerkiksi Levillä koiralatuja on 36 kilometriä, Ylläksellä lähes 50 kilometriä, ja käyttäjien palaute on ollut positiivista.  Molemmat kohteet mainitsevat koiraladut isosti verkkosivuillaan.

Ehdotamme, että latuosuuskunta kokeilisi kevään 2023 ajan useampia koirahiihtolatuja jotka olisivat sallittuja kaikille esimerkiksi klo 16 jälkeen. Mitä laajemmalle ladut ulottuvat ja mitä enemmän on enemmän vaihtoehtoja sitä paremmin hiihtokansa hajaantuu laduille.  Kevään aikana saadaan varmasti hyvä kokemus kuinka kokeilu kannatti ja voisiko sitä jatkaa tai jopa laajentaa tulevaisuudessa. Hiihtoladulla koiranomistaja on vastuussa koirastaan; koira tulee pitää aina kytkettynä ja mahdolliset jätökset tulee siivota pois ladulta. Koiran kanssa ohittaessa tulee edellä menevälle ilmoittaa kuuluvasti ohitusaikeistaan, ja pitää koira hyvässä kontrollissa.

Mitä useampia käyttäjiä ladut palvelevat sitä useampi maksaja ja käyttäjä laduille saadaan.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sini Hulkkonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…