Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa

Jyväskylän yliopisto suunnittelee espanjan sivuaineen lakkauttamista. Espanja sivuaineena tarjoaa monien alojen ammattilaisille hyödyllistä syvällistä kieli- ja kulttuuriosaamista ja on erityisesti opettajaopiskelijoille arvokas, sillä se tarjoaa pätevyyden opettaa espanjaa. Espanja on erittäin suosittu valinnainen kieli koko Suomessa ja esimerkiksi Jyväskylän 19:tä syksyllä 2024 aloittavasta A2-valinnaiskieliryhmästä 15 on espanjaa. On selvää, että espanjanopettajille on tarvetta tulevaisuudessakin ja tämän päätöksen myötä Jyväskylän yliopisto ottaisi suuren riskin menettää vetovoimaansa tulevien kieltenopiskelijoiden silmissä. Vieraan kielen opettamisen lakkauttaminen on arvovalinta, joka viestii siitä, ettei kieliosaamista arvosteta. Jos haluamme turvata suomalaisten monipuolisen kieliosaamisen jatkossakin, meidän on koulutettava opettajia myös valinnaisissa kielissä, erittäin suosittu maailmankieli espanja mukaan lukien. Päätös on lyhytkatseinen eikä ota huomioon espanjan suosion kasvua eikä oppiaineen lakkauttamisen mahdollisia seurauksia yksittäisen opiskelijan uralle, yliopiston vetovoimalle tai maanlaajuiselle kielitilanteelle. Me allekirjoittaneet vaadimme, että Jyväskylän yliopisto tarjoaa tulevaisuudessa laadukasta, opiskelijoiden ja työelämän tarpeet huomioivaa sekä opettajan pätevyyden antavaa espanjanopetusta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Lotta Leinamo näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…