Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Tommy B

#1022 Re: Äly hoi

21.03.2013 23:15

#962: akateeminen isoäiti - Äly hoi

Oli siinä sellainenkin graafi älykkyydestä, mutta kuten sanoin, lienee sen verran kiistanalainen asia ettei, siitä kannata paljoa alkaa vääntämään.

Tutkimus oli tosiaan USA:ssa tehty, ainakaan minä en löytänyt Suomessa tehtyä tutkimusta asiasta. Olemme kuitenkin sen verran kulttuurisesti lähellä toisiamme, että uskaltaisi kuvitella tämän pätevän täälläkin. Se, että tämä oli seurakunnan jäsenten keskuudessa tehty tutkimus, mielestäni kertoo kyllä omaa kieltään. Ilmeisesti nämä henkilöt ovat kirkossa kuitenkin käyneet, joko omasta tai vanhempiensa tahdosta ja näin olleet kirkon opetuksille alttiina. Koulutustason kasvaessa, on sitten hylätty ehkä jo lapsesta asti saatuja oppeja. Kyllähän tuo kertoo koulutuksen mukanaan tuomasta kriittisen ajattelun kasvusta.

Suuntaus on kuitenkin selvä. Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimus "Haastettu Kirkko", kertoo aivan samasta uskonnon vähenemisestä. Koko tutkimusta en ole lukenut, enkä tiedä onko siinä tultu samaan lopputulokseen kuin minä: kansan sivistystason noustessa uskonnollisuus vähenee. Voihan olla, että kyseessä on mainitsemasi ihmisten ylimielisyys, mutta en pitäisi ihmistä kuitenkaan ihan niin typeränä, että hän kuvittelisi hallitsevansa kaikkea ja siksi hylkäisi Jumalan. Uskon että ihmiset ovat yksinkertaisesti alkaneet ajatella enemmän itse, eivätkä enää ota heille tarjottuja valmiita selityksiä totuutena. Kyllä epäilys herää kun miettii Raamatun tarinoita, joista osa on ilmiselvää sepitystä, miksei sitten koko kirja. Miksi maailma on tällainen epäoikeudenmukainen paikka täynnä karsimystä ja tuhoa, jos kerran on kaikkivaltias Jumala, joka voisi puuttua asioiden kulkuun. Nämä ovat yksinkertaisia, mutta melko selviä argumentteja uskontoa vastaan. Tai sitten Jumala on aivan jotain muuta mitä kirkko ja Raamattu opettaa.

Voihan sitä olla nöyrä ilman uskontoakin ja muutenkin elää kaikin puolin hyvän ja kunniallisen elämän, tietysti inhimmillisyyden asettamissa rajoissa.

Tässä Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimus:

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf

Vastaukset

akateeminen isoäiti

#1174 Re:Äly hoi

2013-03-22 12:45:57

#1022: Tommy B - Re: Äly hoi 

 Uskonnollisuus on varmaan vähentynyt. Se on uskovien ihmisten mielestä hyvä asia! Uskonnollisuus ei nimittäin kerro vielä mitään siitä, uskooko Jeesukseen henkilökohtaisena Pelastajana. Muulla kun ei ole oikeastaa merkitystä kristinuskossa. Kaikki alkaa ja päättyy siihen.

Uskovan ihmisen näkökulmasta ateisti on kunnioitettavampi tyyppi kuin uskonnollinen. Uskonnollisuus on juuri sitä kristinuskon suurinta vihollista = humanismia. Se ei pelasta ketään, mutta tuudittaa ihmisen ajattelemaan, että sitä ollan aika hyviä, älykkäitä, vaikkapa nöyriäkin. Sitä uskonnollisuutta voidaan tutkia monin tavoin ja se saisikin vähentyä. Raamatussa uskonnolliset olivat fariseuksia. Se oli ainoa ihmisryhmä, josta Jeesuksella ei ollut koskaan mitään hyvää sanottavaa.

Usko lähtee siitä, että ihminen ei kykene mihinkään hyvään ja huutaa avukseen Jeesusta Kristusta, tunnustaa hänelle, että on tehnyt häntä ja ihmisiä vastaan syntiä ja pyytää anteeksi. Sen jälkeen Jeesus on hänen elämänsä Herra.

Jumala on todellisuutemme ulkopuolella. Hän on se Arkhimedeen piste, josta filosofiassa puhutaan. Suljettu systeemi (=kokemamme maailma) ei voi itse määritellä, onko kokemuksen ulkopuolella muuta todellisuutta. Se vaatii uskon hypyn. Jumalan Sanaa voi koetella - Jumala vastaa vilpittömälle etsijälle. Jos on Jumala ja luoja, niin Hän on inhimillisen kokemuksemme ulkopuolella emmekä voi sitä itse saavutta omilla pyrkimyksillämme. Kristinusko Jumala on itse ilmoittanut itsensä ja Hänet voi löytää siten, kuin Hän on asian ilmoittanut.

Mikään tutkimus ei tässä auta. Usko on uskallusta, joka usein syntyy vasta kun inhimilliset tuet  (raha, viisaus, järkeily,terveys) otetaan pois.  Siinä tilanteessa on nöyrryttävä, sitä tarkoitin. Vain Jumalan edessä nöyrtyminen tuo ratkaisun, muu on ihmisen omaa rakennelmaa. Portti on ahdas, sanoo Jeesus.

Sinulla on myös humanistinen ote. Surullista. Luovu ihmisuskosta. Uskalla löytää Jeesus. Olen rukoillut puolestasi. Toivon elämääsi muutenkin hyvää - sitä mitä sielusi kaipaa.