Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Henkimaailmassa taisteltu aina

#27268 Orja vai vapaa?

19.01.2014 20:53


Evankeliumi Johanneksen mukaan:

31 Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. 32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." 33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?" 34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35 Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. 36 Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita. 37 Minä tiedän kyllä, että te olette Abrahamin jälkeläisiä. Silti te haluatte tappaa minut, koska sanani ei saa teissä sijaa. 38 Minä puhun, mitä olen Isäni luona nähnyt -- ja te teette, mitä olette omalta isältänne oppineet."
39 He vastasivat Jeesukselle: "Meidän isämme on Abraham." Jeesus sanoi: "Jos olisitte Abrahamin lapsia, te myös tekisitte Abrahamin tekoja. 40 Mutta nyt te haluatte tappaa minut -- miehen, joka on sanonut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt. 41 Te teette aivan samoin kuin isänne."

He sanoivat: "Me emme ole porton poikia. Meillä on yksi isä, Jumala." 42 Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut. 43 Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. 44 Te olette lähtöisin Saat.nasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saat..ana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. 45 Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden. 46 Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? 47 Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.8.html

Vastaukset


Vieras

#27269 Re: Orja vai vapaa?

2014-01-19 21:13:47

#27268: Henkimaailmassa taisteltu aina - Orja vai vapaa?

"Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua...."

Oikein mielenkiintoinen esimerkki siitä, että Raamattu on ristiriitainen ja Jeesuksenkin puheet sellaisia: Vanhan testamentin mukaan Jumala oli tehnyt liiton juutalaisten kanssa juuri niin kuin he tuossa asian esittävät. Kuitenkin Jeesus näyttää pyyhkivän pöytää koko vanhalla diilillä. Toisaalta Jeesus puhuu siitä, kuinka hän ei laista piiruakaan ole tullut muuttamaan, mutta tässä asiassa hänen puheensa mukaan juutalaisille puhaltavat ihan toiset tuulet.

Miten ihmeessä te voitte väittää, että kaikesta tästä sekasotkusta teillä olisi yksiselitteinen ja Pyhän hengen ohjaama tulkinta...?


Vieras

#27299 Re: Orja vai vapaa?

2014-01-20 13:44:04

#27268: Henkimaailmassa taisteltu aina - Orja vai vapaa?

Lukiessani kokonaan Joh.8 tuli mieleeni....."peite silmillä", joka voidaan käsittää, että jos ihminen ei ole uskonut Jeesukseen, on hänellä silloin peite hengellisten silmiensä edessä ja sydämen paatumus. Kun tällainen henkilö lukee kirjoituksia, mutta ei ymmärrä, miten ne viittaavat Jeesukseen, näkee hän silloin kaiken ikäänkuin verhon takaa, aina siihen asti kunnes hänen sydämensä kääntyy Herran tykö. Tämä hengellinen sokeus voi estää juutalaista kansaa ja muitakin näkemästä kirjoituksia oikeassa valossa - asia, johon mm. Paavali ja Jesaja viittasivat, kun he puhuivat omasta kansastaan:

- (2 Kor 3:14-16) Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.

15. Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;

16. mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

- (Room 11:25,26) Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

- (Jes 29:10-14) Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne - profeettanne, ja peittänyt teidän päänne - näkijänne.

11. Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",

12. ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea."

13. Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,

14. sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja - kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.