Avioliitto on miehen ja naisen välinen pyhä liitto

Kommentoitu viesti

Tulkoon homot . Ja homot tuli.

#98 Re:

25.02.2015 20:26

#19: -  

Tottakai raamatussa käsketään kunnioittamaan esivaltaa. Mitä muuta kuvittelit esivallan itsensä vallankäytönvälineekseen kehiteltyjen raamattuun päätyneiden tekstien ajavan muuta kuin esivallan silloisia takapajuisia tavoitteita?

 

Ai niin, ne jotka raamattuun vetoavat avioliittolainsäädännöstä ja avioliiton pyhyydestä, nykyinen puolisonne ei liene pane pahakseen jos nait isellesi kokonaisen haaremin? Suomalaiselle hihhulimiehelle riittäisi aluksi ehkä kaksi tai kolme lisävaimoa, mutta ei raamattu ylärajaakaan vaimojenne määrälle mainitse. Sen raamattu mainitsee, että useallakin raamatun teksteissä keskeisellä "pyhällä miehellä" oli useita vaimoja yhtä aikaa.

 

Mitenkäs nyt suu pannaan hihhulit? Vai teettekö niin kuin aina ennenkin että käännätte nopeasti itsellenne epämielyttävät raamatun jakeet ja sivut pois huomiostanne valehdellen itsellenne ettei lukemanne epämieluisat asiat koske nykypäivän kristittyä?

 

Niin kauan kuin jotkut pölkkypäät jotka uskovat raamatun olevan Jumalan itsensä kirjoittama, eikä ihmisten kirjoittama hallinnollinen ihmismassojen kontrollointiin tarkoitettu aivopesukira, niin näyttäkää uskonne teoissa noudattaen JOKA IKISTÄ SÄÄNTÖÄ raamatustanne. Soveltakaa raamatun opit täysin muuntamattomana omaan elämäänne. Sitten nähtäisiin kauanko menee aikaa ennen kuin ymmärrätte tulleenne huijatuksi ikivanhalla aivopesukirjalla.

 

Minä olen homo ja uskon myös Jumalaan. Yhteenkään uskontoon en sen sijaan usko lainkaan. Polttakaa raamatut ja kaikki muutkin uskonnonkirjat niin maailma voi palautua Jumalan luomaan tilaan sellaisena maailma Jumalan luomana oli ennen kuin ihminen pyrki hallitsemaan toista ihmistä käyttäen törkeästi apuvälineenään uskonnollista aivopesua tekopyhine kirjoituksineen.

Vastaukset


Vieras

#101 Re: Re:

2015-02-26 15:39:26

#98: Tulkoon homot . Ja homot tuli. - Re:  

 

 "nykyinen puolisonne ei liene pane pahakseen jos nait isellesi kokonaisen haaremin?"

Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto -adressista kopioin tähän, kun haaremit putkahtelevat uudelleen esille. Mutkia ei pitäis laittaa suoriksi.

 

"Moniavioisuus  VT                                                                                       17.03.2014 00:22

Yksiavioisuutta alleviivaa jo luomiskertomus (1. Moos. 2:2).

Itse asiassa 5. Moos. 17:17 kieltää kuningasta pitämästä useampia vaimoja.
Moniavioisuutta ei sinänsä torjuta kohdassa 5. Moos. 21:15-17, vaan sitä säädellään.
EKoskenniemi

 

Sen sijaan noissa maissa moniavioisuus eli polygamia on niin yleistä, että he kristittyinä joutuvat perustelemaan, miksi kristinusko ei sitä kuitenkaan hyväksy. Esimerkiksi Etelä-Afrikan presidentti Jacob Zuma otti äskettäin itselleen neljännen vaimon.
Kaikilla tuon aikakauden hallitsijoilla oli lukuisia vaimoja. Tyttäriä annettiin naapurimaiden kuninkaiden haaremeihin poliittisten etujen vuoksi ja suuri määrä vaimoja oli vallan merkki. Raamatussa ei aina erikseen mainita jokaisesta asiasta, milloin se on väärin ja milloin oikein, vaan asiat vain kerrotaan siten, kuin ne tapahtuvat. Raamatun avioliitto-opetus on kuitenkin harvinaisen selvä. Se on ilmoitettu suurimmalla mahdollisella auktoriteetilla. Sekä luomiskertomuksessa että Jeesuksen ja Paavalin opetuksessa toistuu Jumalan alkuperäinen ja muuttumaton idea, että avioliitto on tarkoitettu yhden miehen ja yhden naisen väliseksi. Muut yhdistelmät ovat luomisjärjestyksen mukaan vääriä.

E.Junkkaala

Ennen vedenpaisumusta näyttävät Aadam, Kain ja Nooa poikineen olleen yksiavioisia. Kainilainen Lemek oli Raamatun esityksen mukaan ensimmäinen, jolla oli useampia kuin yksi vaimo, «1. Moos. 4:19». Myös Hammurabin laki edellyttää, että yksiavioisuus on a:n ihanteellinen muoto, mutta jos vaimo on sairas tai hedelmätön, se sallii miehen ottaa itselleen sivuvaimon tai saattoi myös vaimo antaa orjattarensa miehelleen saadakseen hänen kauttaan perillisen, vrt. «1. Moos. 16:2».

Hammurabin lain kannalta ei Aabrahamin yhteys Haagariin ollut moniavioisuutta. Mutta Eesau ja Jaakob elivät moniavioisuudessa, «1. Moos. 26:34»; «1. Moos. 29:33» s.    ( Jaakobin kohdalla muistanet K.Utrion hyvän selvityksen,  miten Jaakob oli ensinnäkin petetty naimisessaan ja siksi sai  2 kpl.  Ja lapsensaanti vaikeudet pakottivat naiset vaatimaaan sitä ja tätä.) 
Mooses asetti ihanteen korkealle laatiessaan säännöksiä a:n laillisuudesta, «3. Moos. 18», varoittaessaan moniavioisuudesta, «3. Moos. 18:18»; «5. Moos. 17:17», ja valvoessaan sivuvaimojen oikeuksia, «2. Moos. 21:2-11»; «5. Moos. 21:10-17», määrätyissä tapauksissa kokonaan kieltämällä avioeron, «5. Moos. 22:19», «5. Moos. 22:29»; «5. Moos. 24:1», ja vaatimalla avioelämän puhtautta, «2. Moos. 22:14», «2. Moos. 22:17»; «3. Moos. 22:10»; «5. Moos. 22:22».

Israelilaisia oli ankarasti kielletty solmimasta a:oja kanaanilaisten kanssa, koska he sillä tiellä ehdottomasti olisivat sortuneet epäjumalain palvontaan, «2. Moos. 34:16»; «5. Moos. 7:3». Israelin naiset eivät saaneet mennä ammonilaisten tai mooabilaisten puolisoiksi, mutta miehet saattoivat ottaa vaimoja näistä kansoista. Suhde edomilaisiin ja egyptiläisiin oli samanlainen, «5. Moos. 23:7».

Leviraattiavio, «1. Moos. 38:5-9»; «Matt. 22:23-30», oli erikoinen säännös, jonka päätarkoituksena lienee ollut perintöasiain järjestely.  Siis veljen vaimo veljen kuoleman jälkeen.


Joka tapauksessa sekä VT että UT asettuvat yksiavioisuuden periaatteen kannalle. Uuden liiton kansalle Jeesus on vahvistanut a. järjestyksen antaen sille entistä syvällisemmän sisällyksen, «Matt. 19:4-12»; «Matt. 5:27-28».

Jeesuksen aikana yksiavioisuus oli sääntönä juutalaisten keskuudessa. Kristillinen avioliitto oli alusta alkaen yksiavioisuutta, vrt. «1. Kor. 7:2».


Aapeli Saarisalo"

 

 

 "Vai teettekö niin kuin aina ennenkin että käännätte nopeasti itsellenne epämielyttävät raamatun jakeet ja sivut pois huomiostanne valehdellen itsellenne ettei lukemanne epämieluisat asiat koske nykypäivän kristittyä?"

Joo ei tarvitse itselle valehdella ollenkaan. Raamattu on viisas kirja.