Meritalon koulu Salossa

Kommentoitu viesti

Teemu M

#29 Inkluusiota, ei segregaatiota

08.05.2015 07:42

Jokaisen Meritalon koulua erityisoppilaiden erityissijoituspaikaksi toivovan, sekä jokaisen koululaisen vanhemman, erityisesti erilliseen erityisopetukseen siirretyn koululaisen vanhemman, täytyisi lukea tämä erityispedagogiikan professori Timo Saloviitan teksti: http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html

"Euroopan erityisopetusneuvoston kokoamien tietojen mukaan Suomi erottelee lapsia perusopetuksessa enemmän kuin mikään muu kehittynyt länsimaa."
"Kun Suomessa vammaisiksi tai poikkeaviksi luokiteltuja lapsia poistetaan tavallisilta luokilta yhä useammin, muualla kehitys kulkee kohti inkluusiota."
"Tanskassa pääministerin asettama asiantuntijaryhmä suosittelee erityisopetuksen vähentämistä koska erityisopetus on haitallista erityisoppilaille."
"Kun lait ja kansainväliset ohjelmat vaativat yhä kirjaimellisemmin inkluusiota, peruskoulujen vastauksena on lasten ohjaaminen erityisluokille."
"Erityisluokkaopetuksen suhteellinen tehottomuus on niin yllättävä tieto, että sitä on vaikea aluksi uskoa."

"Jos luokanopettaja suhtautuu lapseen kielteisesti, mutta erityisopettaja haluaa lapsen luokalleen, vanhemmat eivät ole tasa-arvoisessa valintatilanteessa." "Ei luokanopettajan aina tarvitse vakuutella vanhempia erityisluokan eduista, usein riittää kun näyttää hapanta naamaa. Vanhemmilla ei ole psykologisesti varaa ajatella, että heidän lapsensa saisi jotain muuta kuin parasta mahdollista opetusta. Panttivankisyndrooma on saanut vanhemmat puolustamaan paitsi erityiskouluja, myös esimerkiksi suuria kehitysvammaisten keskuslaitoksia."

Vastaukset


Vieras

#30 Re: Inkluusiota, ei segregaatiota

2015-05-08 07:46:40

Pasi

#37 Re: Inkluusiota, ei segregaatiota

2015-05-11 10:45:26

#29: Teemu M - Inkluusiota, ei segregaatiota 

 Itse liputan myös inkluusion puolesta, mutta se tapa millä integraatiota tässä toteutetaan ei ole oikea. Inkluusio tulee toimimaan kun tulevat opettajat saavat koulutusta inkluusiosta/integraatiosta ja sen toteuttamisesta. Nykyisellään Salon integraatioaste on jo yksi Suomen korkeimmista ja se vastaa tämän hetken valmiustasoa yhteiskunnassa toteuttaa integraatio. 

Kun erityiskoulun lakkauttaminen toteutetaan taloudellisin perustein, vailla perustavanlaatuista pohjatyötä yleisopetuskouluissa, tuloksena on oppilaiden heitteillejättö tasa-arvoistavan inkluusion/integraation sijasta.