Ei Airisto-Haverö-siltavaihtoehdolle / Nej till bro över Airisto och Haverö

Kommentoitu viesti

Jussi Salmi

#13 Re: Re: Re: oma lehmä ojassa

23.01.2016 17:33

#10: vieras - Re: Re: oma lehmä ojassa 

 Sillalle on ELY-keskus arvioinut tulevan 10 euron käyttömaksun per auto, koska valtio ei aio siltaa rahoittaa. Sillan käyttökustannukset on 1,1 miljoonaa vuodessa, tunnelin 1,7, eli siinä on tosiaan pieni ero. Toisaalta silta täytyy purkaa ja rakentaa uusiksi joskus 50-70 vuoden päästä, kun taas tunnelia ei tarvitse louhia uudestaan. Tästä tulee sillalle laskennallinen 2-3 miljoonan kustannus per vuosi. Kirjalansalmen tunnelia ei voi suoraan verrata Prostvikin tunneliin. Vuonna 2008 tunnelin hinnaksi arvioitiin 95 miljoonaa, kun sillan hinta on nyt 150-160 miljoonaa, kun otetaan huomioon tieosuus Airisto-saaristotie, mikä puuttuu ELY-keskuksen 140 miljoonan laskelmista. Jos tunnelin avulla saadaan käyttömaksu per auto kympistä vitoseen, niin ei kai tätä kukaan saaristosta välittävä vastusta? Tunneli stormälöstä nauvon puolelle olisi jo varsin pitkä. Onkohan kommentin kirjoittaja Lillmälöstä peräisin? Itse asun Stormälössä ja vastustan avoimesti Stormälön ja Haverön luonnon tuhoamista.

Vastaukset

vieras

#14 Re: Re: Re: Re: oma lehmä ojassa

2016-01-23 18:03:37

#13: Jussi Salmi - Re: Re: Re: oma lehmä ojassa 

 Jussi, sinulla on faktat väärin. 

Haverön vaihtoehto on 35metrin sillalle 109 miljoonaa ja 118 miljoonaa 45 metrin sillalle SISÄLTÄEN tien rakennuskustannukset. Kustannusarvio päivitetty 11-2015.

Vositko Jussi ilmoittaa mistä lähteestä saat Haverön linjauksen hinnaksi 150-160 miljoonaa. 

Kustannusarviot ovat varsin tuoreita, ja löytyy varsin helposti netistä. Kustannusarviot on laatinut Suomen arvostetuimman siltarakentajan toimesta. 

 

 

 

 


Vieras

#31 Re: Re: Re: Re: oma lehmä ojassa

2016-01-25 13:34:09

#13: Jussi Salmi - Re: Re: Re: oma lehmä ojassa 

 ELYn tunneli kaatuu EUn tunnelidirektiiviin. Tämän lisäksi on ihan hyvä muistaa että valtio harkitsee poistavansa valtiontuen yksityisille losseille kuten Haverö.

 

Käyttömaksut ovat politikointia. Nykylossi on paljon kalliimpi pitä kulussa kuin silta Haverön yli sisältäen rahoituskustannukset.