Tasa-arvoa päivähoitomaksuihin Oulu

Kommentoitu viesti

veronmaksaja ja yksityisen päiväkodin kannattaja

#25 Re: Re: Re: Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA

26.03.2016 13:22

#23: Tarkemmin, kiitos - Re: Re: Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA 

 jos kaikki lapset ovat yli 3-vuotiaita,mutta ei eskari-ikäisiä ja yhdelläkään ei ole eikä tule kesken kauden tarvetta osapäiväsopimuksille-eikä kukaan saa lapsia eikä joudu työttömäksi niin tämähän on vallan hyvä bisnes.Edellyttää toki,että nämä lapset ovat hoidossa 11kuukautta ja maksavat täyttä päivähoitomaksua myös kesällä ja toimitaan alueella missä on aina tarvittava määrä 3-5-vuotiaita kokopäivähoitoon oikeutettua lasta.

"lisää katetta tiedossa" eihän tässä kenelläkään enää mitään hätää olekaan..

mielestäni adressin idea on tuoda tasa-arvoa lapsiperheille päivähoitopaikan valintaan 

-perheiden hoitomaksuosuus pysyy kohtuullisena

-hoitosuhteiden muutokset ovat edelleen mahdollisia

-ikärakenne sama kuin kunnallisella puolella

-lähipäiväkoti idean vaaliminen

-yhteistyö kaupungin kanssa:yrittäjät investoivat edelleen alueille,jonne päiväkoteja tarvitaan 

-päiväkotitoiminnan edellytykset ja laatu säilyy ennallaan paikasta ja yksiköiden omasta hinnoittelusta riippumatta

-päiväkoteja ei ajaudu konkurssiin

Toisin sanoen lyhyesti:

lasten ja perheiden etu olisi se,ettei palveluseteliehtoja kiristettäisi ja säästöjä kohdennettaisi kohtuuttomasti yksityisiin päiväkoteihin.

Yksityiset päiväkodit hoitavat jatkossakin myös vähemmän "katetta tuottavia" lapsia (esim alle 3-vuotiaita ja osapäiväisiä.)

Ennenkaikkea:

Päiväkotien tulevaisuus ei ole ihan niin yksiselitteinen,että lasketaan 7*775e ja 8*706e.

Minä näen asian niin,että olipa adressin kirjoittaja sitten kuka tahansa niin hän on ajanut perheiden etua.

Respect.

 

 

Vastaukset

Pätkätyöläinen

#26 Re: Re: Re: Re: Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA

2016-03-26 14:04:07

#25: veronmaksaja ja yksityisen päiväkodin kannattaja - Re: Re: Re: Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA 

 Nimenomaan näin! Minulle tarkennettiin kuinka palvelusetelimuutokset vaikuttavat lasteni hoitomaksuun kun 2v ja eskarityttö ovat välillä kokoaikaisen hoidon tarpeessa, mutta välillä osa-aikahoidossa työkeikoistani johtuen.

Minulla on säilynyt työmotivaatio tehdä määräaikaisia keikkatöitä kun lasten päivähoito on järjestynyt koko ajan samassa päiväkodissa ja yrittäjä on aina hoitomaksuissa tullut vastaan työttömyysjaksoilla. Palvelu on ollut joustavaa ja perheen edun mukaista. Nyt pelkään, että joudun kiikuttamaan lapsia eri päiväkotiin ja toistuvasti hakemaan perheellemme muuta tukea jotta saadaan maksut maksettua. (Minun tapauksessa työttömäksi jääminen ei ole vaihtoehto.) Siirryn siis luukulta toiselle eikä siinä ole mitään järkeä! 

Pienen päiväkodin kohdalla tämä suhdeluvun muutos luo paineita täyttää talo ääriä myöten. Alueellamme ei välttämättä ole juuri leikki-ikäisiä kokoaikaisen hoidon tarpeessa vaan on taaperoita ja eskareita, ja osa-aikaisia pienituloisista perheistä. Yrittäjä saa tulojensa eteen tehdä tosissaan töitä ja laskelmia, jotta pystyy palkkoja maksamaan. Arvostan kovasti näitä työllistäjiä!