Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää!

Kommentoitu viesti

nim. juuri Hämeenlinnaan muuttanut toivossa että lapsilla hyvä olla....

#17

23.10.2011 23:05

Minäkin tässä olen miettinyt kuka tuohon kyselyyn on vastannut... Meiltä vastaus olisi ollut että töihin lomps taloudellisista syistä jos kuntalisä poistetaan.

Omasta mielestäni alle kolmivuotias ei kaipaa avoimen päivähoidon palveluja vaan kotihoitoa ja sieltä ravitsevaa ruokaa ja puhtaat vaatteet johon tuo kuntalisä menee täysin mitoin ja silti ollaan todella tiukilla taloudellisesti, koska asuntovelat painavat päälle.
Ei minua lämmitä avoimetpalvelut, nytkin monet ovat siihen aikaan kun alle kolmivuotias nukkuu päiväunet.

Lisäksi mietin tuossa, että eikö kaupunginhallinto ja johto osaa laskea lasten lukumääriä oikein? Mistä voi johtua ns. väli todellisuuden ja heidän laskujen mukaan?
Niin ja jos Kela nyt maksaa tuon kuntalisän automatic, eikö se ole oikein? kaikien se tulee saada jolla on siihen oikeus.

Lisäksi olen miettinyt tässä kuntalisässä sitä, että miksi sitä ei voida määritellä tulojen mukaan kuten kelan maksama hoitolisä(?)? samoin voisi tehdä lapsilisälle valtio, koska on myös aviomiehiä ja perheen isiä joiden tulot ovat viisin kertaiset verrattuna pienituloisiin.

Niin ja kaupungin päättäjät, miten saatte hoitopaikkoja lisää jos kuntalisä poistuu? Hämeenlinnan länsipuoli on aivan täysi...

Meiltä meinaan tulee sitten yksi reilun vuoden ikäinen hoitopaikan hakijaksi kun/jos kuntalisä poistetaan.

Vastaukset


Vieras

#19 Re:

2011-10-24 08:57:05

#17: nim. juuri Hämeenlinnaan muuttanut toivossa että lapsilla hyvä olla.... -

"Lisäksi olen miettinyt tässä kuntalisässä sitä, että miksi sitä ei voida määritellä tulojen mukaan kuten kelan maksama hoitolisä(?)? samoin voisi tehdä lapsilisälle valtio, koska on myös aviomiehiä ja perheen isiä joiden tulot ovat viisin kertaiset verrattuna pienituloisiin."

Kelalla ne tulorajat ovat niin pienet, että mikäli tulorajat kuntalisässä olisivat esim. samansuuruiset, jäisivät ihan tavalliset normaalituloiset perheet kuntalisän ulkopuolelle, eikä rahaa lasten kotona hoitamiseen silti olisi. Esim. meillä mies tienaa juuri sen suomalaisen keskipalkan verran, mutta asuntolaina ja kaikkien muiden asumiseen ja elämiseen liittyvien kustannusten nousu viimeaikoina tekevät sen, ettei ylimääräistä rahaa juuri jää, eikä meillä lasta voitaisi kotona kovin pitkään hoitaa ilman kuntalisän tuomaa pientä helpotusta.

Vaikka kaikilla ei todellista tarvetta kuntalisälle olisikaan, en lähtisi ketään sen ulkopuolelle rajaamaan, sillä tärkeintä on, että mahdollisimman moni pieni lapsi saisi olla kotona mahdollisimman pitkään vanhempien tulotasosta riippumatta.