Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Kommentoitu viesti

Sulo

#368 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

11.11.2011 15:41

#367: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa 

Kirjoitin 30-60% hyötysuhteesta yksittäiselle tuulivoimalalle, myönnät siis itsekin, että Suomessa on jo päästy 30%:iin, ja joku kirjoitti Ajoksen tuulivoimaloiden pääsevän 60%:iin, mitä tuloksia pitää vielä esittää? Tämän perusteella esittämäsi VTT keskiarvot tuntuvat aliarvioilta, jos yksittäiset voimalat pääsevät 30-60% hyötysuhteeseen, niin silloin keskiarvon pitää olla tällä alueella, koska voimaloiden pitäisi olla identtisiä ja tuuliolosuhteiden aika lailla samanlaiset eri puolilla Suomea. Identtinen systeemi kopioituna (lähes) identtiseen paikkaan pitää tuottaa (lähes) identtisiä tuloksia, jos halutaan jaaritella

Ja sanoin, että jos on käytössä energiavarastointi, niin silloin on mahdollista mitoittaa tuulivoimala ja sen varasto sillä tavalla, että sieltä saadaan joku teho ulos koko ajan ulos lähes 100% todennäköisyydellä, se on täysin eri asia kuin tuulivoimala pelkästään. Ja se riippuu sitten siitä paikasta, mihin tämä systeemi sijoitetaan, että mikä tämä teho on (mikä on paikan keskituulennopeus, ja kuinka monta tuuletonta päivää peräkkäin keskimäärin vuodessa jne)

Mutta niihin siipiinhän voi laittaa lämpövastukset, niin eivät pääse jäätymään

Pesukoneen moottori oli esimerkki siitä, että kuinka yksinkertaisesta asiasta tässä nyt puhutaan, kun arvioitiin kerrostalon katolle asennettavan tuulivoimalan kustannuksia

Itse kyllä uskon, että tuulivoiman ja muiden uusiutuvien energioiden tuotekehitys ja tutkimus ja käyttöönotto aiheuttaisi kaikkea muuta kuin taloudellisen katastrofin, päinvastoin, uusiutuviin energioihin liittyvillä tuotteilla on mahdollista kerätä jättimäisiä voittoja lähitulevaisuudessa. Ja se kyllä on kanssa on varmaa, että tällä hetkellä tappiolliset teräsfirmat eivät ainakaan huonontaisi tulostaan, jos päättäisivät ratkaista energiaongelmansa omilla tuotteillaan, eli teräksestä tehdyillä tuulivoimaloilla

Ja niinkuin olen senkin jo sanonut, tuulivoimaloita voi sijoittaa minne vaan, joten tarvittava maa-ala ei ole ongelma, mutta jos tämä 1 GWa tuulivoimaloita laitettaisiin merelle, tarvittava ala olisi ehkä muutama Hailuodon kokoista aluetta, mikä ongelma tässä on? Ja kustannukset varmasti edullisemmat kuin vastaavalla ydinvoimalla

Mutta en ymmärrä viittaustasi viimeiseen kommenttiini ollenkaan, sanoin että tänä päivänä pitää olla täysi apina, että pitää ydinvoimaa kustannuksiltaan siedettävänä ja ympäristön kannalta kestävänä ratkaisuna, eli omasta mielestäni pitää olla aikamoisen typerä ihminen, että ajattelee näin, mutta sehän on vain minun mielipide, ja sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta nyt on kysymys siitä, että mitä enemmistö muista ajattelee

Ja olen tässä nyt pari vuotta selvittänyt tätä, että mitä tämä on ydinvoima oikeastaan on, sen jälkeen kun kuulin, että omalle kotiseudulle aiotaan rakentaa ydinvoimala, ja olen tullut koko ajan entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että ydinvoimassa ei ole mitään järkeä, ja että Suomen energiatuotanto-ongelmat voidaan ratkaista muilla keinoilla, jotka ovat taloudellisesti kannattavampia ja ihmisille ja ympäristölle riskittömämpiä

Vastaukset


Vieras

#369 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

2011-11-11 15:54:04

#368: Sulo - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa 

Lue nyt Sulo hyvä se VTT:n raportti, niin ei tarvitse heitellä noita 'ahaa olet siis sitä mieltä kommentteja'. Tuo 30 % vuosihyötysuhde on siellä. Kyllä yksittäiset myllyt pääsevät hetkellisesti 100 % asti. Olen jo aikaisemmin sanonut että yksittäisen laitoksen teho vaihtelee välillä 0 - 100% tuuliolosuhteiden mukaan. Kuten olen monta kertaa sanonut oleellista on se, mitä niistä saadaan vuositasolla irti ja sen ajoittuminen tietysti. Tuo luku on 18% Suomessa.

Mitä tuloksia pitäisi vielä esittää? Olen pyytänyt sinulta kustannuslaskelmia, ja maaston pinta-alavaatimusta per tuotettu energiamäärä. Lue aikaisemmat postit.

Olen pyytänyt myös sitä tuotannon tasoa, jota saadaan tuulivoimasta 100% todennäköisyydellä suhteessa tehon nimellismäärään. Mainostat ymmärtääkseni 100 % tehoa 100% todennäköisyydellä, mikäli akku on käytössä. Pahoittelen, jos matematiikka ei ole sinulle helppoa, mutta puhut paljon uskosta, minulle numerot ovat mielenkiintoisempia.