SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !
Kommentoitu viesti
Jyllinkosken toloppa |
#15 Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta24.03.2018 12:06Olisiko syytä tehdä kansalaisaloite? Perusteet: Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan mukaan ostettaessa pörssisähköä, voidaan käyttää myös kolmatta osapuolta sähkön toimittajana kuin verkonhaltijana olevaa Carunaa tai Eleniaa. Kolmannen osapuolen pääsy verkkoon purkaa monopolin ja luo kilpailua sähkönsiirtoon. Luin keväällä 2017 hallituksen esitystä joka koski kaasun-ja sähkönsiirron lakimuutosta ja jossa ehdotetaan verollista sähkönsiirron vuosittaista maksimikorotusta 15 prosenttia. Tämähän tarkoittaa sitä, että sähkön siirtohinta on viiden vuoden kuluttua kaksinkertaistunut ja kymmenen vuoden kuluttua nelinkertaistunut. Koko 15 prosentista on unohtunut pilkku välistä (1,5) varsinkin kun ajatellaan sitä, että itse tuotteen eli sähkön hinta on koko ajan ollut laskusuunnassa. Karunan karut tavat jo tuntien, tämä verkonhaltija tulee varmasti aina tekemään tuon maksimaalisen korotuksen vuosittain. Lisäksi esityksen sivulla 148 ihmetystä aiheuttaa tälläinen kohta, "Asiakasryhmä- kohtaisessa tarkastelussa asiakasryhmään kuuluvien yksittäisten asiakkaiden prosentuaaliset korotukset voisivat ylittää 15 prosenttia ilman, että korotus katsottaisiin tällaisten asiakkaiden osalta säännöksen vastaiseksi menettelyksi. Olosuhteita tai perusteita, jotka saattavat johtaa siihen, että korotus ylittää yksittäisten asiakkaiden osalta säännöksessä asetetun rajan, voisivat olla esimerkiksi asiakkaan poikkeuksellisen alhainen tai korkea sähkönkulutus asiakasryhmän määritelmään liittyvään keskimääräiseen sähkönkulutukseen verrattuna sekä asiakkaan kulutusprofiiliin huonosti soveltuva sähkönsiirto- tai sähkönjakelutuote tai sulakekoko." Tämähän on naurettavaa varsinkin kun kannustetaan säästämään energiaa ja hankkimaan sähkön kulutusta pienentäviä laitteita tai esim. aurinkopaneeleita, jolla ensisijaisesti voidaan korvata osittain ulkopuolelta ostettava energia. Ennen "sulakekoko", "sulakemaksu" käsitti kokonaan sähkönsiirron maksun ja sillä verkkoa uusittiin, korjattiin ja huollettiin. Siirryttäessä kilpailutettavaan sähkön hintaan, jostain tyhjästä nyhjäistiin sähkölle vielä " siirtomaksu" ylimääräiseksi kiusaksi. Toinen kohta sivulta 21 joka pisti silmään, tarkoittaa mielestäni sitä että "amerikkalaisten" monopoli on murrettavissa sähkön jakeluverkossa. Nykyisin EU:n lait menevät kansallisten lakien ylitse: "Yhteisön tuomioistuimen tuomio C-439/06 Yhteisön tuomioistuin on antanut vuonna 2008 ratkaisun asiassa C-439/06, jossa tuomioistuin tulkitsi toisen sähkömarkkinadirektiivin säännöksiä kolmannen osapuolen verkkoon pääsyn edellytyksistä. Tässä niin sanotussa Citiworks-tapauksessa sähkön toimittaja halusi toimittaa sähköä asiakkaalle, joka sijaitsi lentokenttäalueella. Saksan liittotasavallan lainsäädännön mukaan yksityisillä, pienillä jakeluverkoilla oli kuitenkin mahdollisuus hakea poikkeusta verkkoon pääsyn järjestämisestä. Alueella oli yksityinen, lentoaseman omistama ja operoima jakeluverkko, jolle oli myönnetty kyseinen poikkeus. Yhteisön tuomioistuimen ratkaisun mukaan kaikki verkot, riippumatta verkon koosta ja asiakastyypeistä, joilla siirretään sähköä asiakkaille ja jotka eivät ole siirtojännite- tai suurjänniteverkkoja, kuuluvat direktiivin 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan säännöksen soveltamisalaan ja ovat siten direktiivissä tarkoitettua sähkönjakeluverkkoa. Yhteisön tuomioistuimen mukaan Citiworks tapauksessa myyjällä tulee siis olla oikeus toimittaa sähköä lentokenttäverkossa olevalle asiakkaalle. Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohtaa on yhteisön tuomioistuimen mukaan tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jolla tietyt energiantoimitusverkkojen haltijat vapautetaan velvollisuudesta myöntää kolmansille osapuolille vapaa pääsy mainittuihin verkkoihin sillä perusteella, että nämä verkot sijaitsevat yhteenkuuluvalla yritysalueella ja palvelevat pääasiallisesti energian siirtämistä yrityksen sisällä ja siihen sidoksissa oleviin yrityksiin." www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170050.pdf Koska Direktiivi 2003/54/EY - 20 artikla 1 kohta menee yli kansallisen lain. Esimerkiksi jos ostan Seinäjoen energialta sähköä, niin voin käyttää sähkön siirrossa myös kolmatta osapuolta eli Seinäjoen energiaa Carunan hallitsemassa sähkönjakeluverkossa. Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan mukaan ostaessani pörssisähköä, voin käyttää myös kolmatta osapuolta sähkön toimittajana kuin verkon haltijana olevaa Carunaa. |
Vastaukset
Jyllinkosken toloppa |
#16 Re: Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta2018-03-24 12:30:15#15: Jyllinkosken toloppa - Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta Sähkön sisämarkkinat – Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohta – Kolmansien osapuolten vapaa pääsy sähkönsiirto- ja jakeluverkkoihin https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/fi/ Hae asian numerolla: C-439/06 |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Vetoomus HIFKn toimistolle ja johdolle vääränlaisen fanikulttuurin kitkemiseksi
281 Luotu: 12.01.2025
Vetoomus toimeentulotukileikkausten estämiseksi
226 Luotu: 12.01.2025
Kimaran päiväkodin lapsille väistötilaksi parakkiratkaisu Askistoon
447 Luotu: 03.01.2025
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
16491 Luotu: 31.12.2012
Sote-lähipalvelut turvattava Luvialla
503 Luotu: 31.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
16010 Luotu: 15.07.2023
Ei tuuli- tai aurinkovoimaa Häädetkeitaan luonnonpuiston ympäristöön!
231 Luotu: 31.12.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
192 Luotu: 19.12.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
272 Luotu: 19.11.2024
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101630 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus EUROOPAN NEUVOSTON MINISTERIKOMITEALLE
44 Luotu: 07.01.2025
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
199 Luotu: 16.12.2024
Kaivosvaraus EI saa vaarantaa yli miljoonan ihmisen puhtaita juomavesiä ja mm. Päijänteen ja Vesijärven vesistöä
6430 Luotu: 21.06.2024
Vaatimus Suomen hallitukselle: Tulitauko Gazaan
17699 Luotu: 16.10.2023
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
403 Luotu: 18.12.2024
Vaadimme Seinäjoelle vähintään 2,5 km suojaetäisyyden tuulivoimaloille asutukseen nähden
321 Luotu: 11.12.2021
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
11166 Luotu: 13.12.2020
Oulun Nokelan asuinalueen radanvarren metsä on säilytettävä luonnontilaisena ulkoilualueena
1491 Luotu: 13.01.2024
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1816 Luotu: 27.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
455 Luotu: 13.12.2024