Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Kommentoitu viesti

luterilainen

#3974 Ihmisen ainoa todellinen turva on Jumalassa, vaan sitä ei monet tiedä

17.04.2020 07:12

Evankeliumi Johanneksen mukaan (Joh.) 10:11-15

"Minä olen (Jeesus on) se HYVÄ paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä. Mutta kun palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, näkee suden tulevan, hän jättää lampaat ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman. Palkkalainen pakenee, sillä hänet on palkattu, eikä hän välitä lampaista. Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lampaiden edestä." 

Vastaukset

luterilainen

#3975 Re: Ihmisen ainoa todellinen turva on Jumalassa, vaan sitä ei monet tiedä

2020-04-17 07:58:26

#3974: luterilainen - Ihmisen ainoa todellinen turva on Jumalassa, vaan sitä ei monet tiedä 

Tieteen termipankki:

 
Nihilismi
 
Määritelmä näkemys, joka kieltää vallitsevien arvojen pätevyyden
 
 Selite Nihilismin mukaan mitään aitoja moraalisia normeja ja todellisia arvoja ei ole olemassa. Inhimillistä olemista luonnehtii mielettömyys ja yhdentekevyys. Nihilismi voi myös kieltää totuuden tiedostamisen mahdollisuuden. Voidaan erottaa erilaisia nihilismejä.
Arvonihilismi liitetään useimmiten Friedrich Nietzschen (1844-1900) nimeen. Nietzsche pyrki arvojen uudelleenmäärittelyyn ja sen vuoksi kieltäytyi hyväksymästä valmiina annetut arvot. Nietzschen mukaan luova ihminen kantaa oman moraalinsa sen sijaan että orjamaisesti alistaisi itsensä valmiille arvojärjestelmille. Tässä mielessä nihilismi viittaa näkemykseen, joka kieltää olemassaolevat arvot.
Tietonihilismi kiistää tiedon mahdollisuuden. Sille ei ole mitään varmaa perustaa, ja siksi ei voida tietää mitään. Tietonihilismi romauttaa siis sekä tietoteorian että metafysiikan - käsitteet todellinen/epätodellinen, varma/näennäinen ja niin edelleen menettävät merkityksensä.
Ontologinen nihilismi kieltää kaiken kun taas semanttisen nihilismin mukaan sanoilla ei ole olemassaolevia merkityksiä tai niitä vastaavia mielentiloja. Tämä näkemystä ovat kannattaneet Patricia ja Paul Churchland.
 
Lisätiedot lat. nihil=ei mitään
luterilainen

#3976 Re: Ihmisen ainoa todellinen turva on Jumalassa, vaan sitä ei monet tiedä

2020-04-17 13:01:11

#3974: luterilainen - Ihmisen ainoa todellinen turva on Jumalassa, vaan sitä ei monet tiedä 

Pyhä Raamattu

Ensimmäinen Johanneksen kirje (1. Joh.) 5:6-8
 
Todistus Jeesuksesta Kristuksesta
"...Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta - ei ainoastaan vedessä vaan vedessä ja veressä. Ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. On kolme todistajaa: Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme pitävät yhtä."
 
jatkuu 
 
Ensimmäinen Johanneksen kirje (1. Joh.) 5:9-12
"Jos hyväksymme ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus vielä suurempi. Tämä on Jumalan todistus: hän on todistanut Pojastaan. Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on tämä todistus sisimmässään. Joka ei usko Jumalaa, tekee hänestä valehtelijan, koska hän ei usko todistusta, jonka Jumala on antanut Pojastaan. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassaan. Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää."