Mopot 60km/h

Kommentoitu viesti

Esko Kilpeläinen
Raisio

#10

27.11.2006 16:40

sinänsä koomista... Mopon nopeusrajan syynä on "mopon jarrujen ja rungon kestävyyden riittämättömyys" nykyään mopot on tosiaan valmistettu kevarin rungolla ja voimakkailla levyjarruilla. Olen mukana ajatuksessa että mopokortin suorittamiseen lisätään teoriakokeen lisäksi ajokokeet ja koulutus. ja ajokortin ikäraja voitaisiin nostaa siihen 16 ikävuoteen. sen sijaan voidaan laittaa että mopolla ei saa ajaa talvella, olen monta kertaa joutunut väistämään talvella tätä 100 kilon metalli möykkyä joka tulee 50km/h kyljellään.

Yksi ikävä juttu mopoilijan kannalta on jotkut autoilijat, vaikka tiellä olisi 50km/h rajoitus niin mopon ohi on pakko mennä koska se on mopo. ei ole kivaa ajaa kun auto ohittaa läheltä vieden melkein sivupeilin mennessään.

Ajokortin iän nostamisen perustelen sillä, että 16 vuotiaan järjenkäyttö on hieman parempi kuin nuoremman (tapauskohtaista tietenkin mutta yleisesti ajatellen) Ja siihen kun täällä sanottiin että "miksei 16 vuotiaana sitten kevarikorttia?" voin vastata siihen sillä että kevarikortti on harvinaisen kallis verrattuna mopokorttiin, ja kevytmoottoripyörän vakuutuksen ja verot tulevat kalliimmaksi kuin mopon pitäminen.

Minä allekirjoitan

Vastaukset

Vieras

#582 Re: Talviajo

2010-09-20 00:07:04

#10: Esko Kilpeläinen - Mielestäni tämä mopoilla ajoa talvella ei ole syytä kieltää jos nastarenkaat asetetaan pakollisiksi mopoihin, sillän ne eivät ole tällä hetkellä pakolliset mikä on aika vaarallista etenkin kun kyseessä on joku 100+ kg mopo.