Nastarengaskielto pääkaupunkiseudulle

Kommentoitu viesti

Jyrkkä EI nastakiellolle
Vieras

#2 Turvallisuusasia

02.11.2010 08:02

Viimeaikaisissa tutkimuksissahan on Suomessa todettu, että nastarengaskielto lisäisi onnettomuusriskiä. Muualla tehtyjä tutkimuksia ei voi suoraan referoida, koska ilmastoissa on eroja. Nykyaikaisen nastarenkaan pistovoima on niin pieni, että se ei kuluta tietä juurikaan sen enempää kuin kitkarengaskaan, joten jyrsimisestä puhuminen on PROVOKAATIOTA. Pölyhän on pitkälti hiekoitushiekasta johtuvaa, jota kaikkien autojen renkaat pöllyttävät samalla tavalla, ja kuten on todettu, ns, "hiekkapaperi-ilmiön" vuoksi myös kitkarengas kuluttaa asfalttia.

Vastaukset

Yövieras
Vieras

#4 Re: Turvallisuusasia

2010-11-02 09:34:34

#2: Jyrkkä EI nastakiellolle - Turvallisuusasia 

 Höpöhöpö.

Tutkimus tehtiin Ruotsissa, jossa käytetään hyvin yleisesti myös ns. keski-Eurooppakitkoja talviajossa. Ko. tutkimus ei ole verrattavissa Suomeen jossa pääosa kitkoista on pohjolan ajoon suunniteltuja kitkoja.

Suomessa tehty tutkimus puolestaan kertoo että vaikka nastarenkaita käyttää 80% kuskeista, silti nastarenkaiden osuus kuolonkolareista on YLI 80%. Eli tuon kotimaisen tutkimuksen valossaa voidaan todeta että nastarenkailla ajavat ovat alttiimpia joutumaan pahoihin kolareihin kuin kitkarenkailla ajavat.

Nykynastojen pistokyky? Ulkonema on pienempi kuin vanhoissa nastoissa, mutta ulkonemaa silti on siinä määrin että satojentuhansien autojen päivittäinen eroosiomäärä on valtava. Vai mistä luulet sen rapinan kuuluvan kun nastoilla varustettu auto ajaa plajasta asfalttia pitkin ohitse? Metalli ja asfaltti hakkaavat vastakkain, toki asfaltti jauhautuu moisesta. Päivänselvä juttu.

Atte Mäki
Vieras

#12 Re: Turvallisuusasia

2011-04-12 13:41:56

#2: Jyrkkä EI nastakiellolle - Turvallisuusasia

Höpöhöpö,kai se lisää onnettomuuksia ensin kunhan ääliöt oppivat kantapään kautta alentaa nopeuksia ja pidentää turvaväliä liukkailla keleillä.

Yhteiskunta ja kansanterveys kuitenkin säästäisi enemmän ilman nastarenkaita kuin niiden kanssa.

Tules tänne helsinkiin heti marraskuun alussa kun kuivilla teillä porukat alkaa nastoilla rouhimaan teitä paniikissa,lunta ei ole missään jäästä puhumattakaan ja ilma on heti sakeena pölystä ja kadut ruvella viikon jälkeen vilkkailla väylillä.

Se katupöly ei ole hiekasta johtuvaa, nastojen osuus pölystä on 80/20 hiekoitushiekan osuus on tuo 20.

Kitkat ym renkaat tietysti nostattavat pölyn ilmaan sehän on selvä,mutta eivät tosiaankaan kuluta tietä kuten nastat tekevät....KUULEEHAN SEN ÄÄNESTÄ MITEN NASTARENKAAT RATISEVAT ja silloin tietää mitä siinä kontaktissa tapahtuu.