Nastarengaskielto pääkaupunkiseudulle

Kommentoitu viesti

Yövieras
Vieras

#4 Re: Turvallisuusasia

02.11.2010 09:34

#2: Jyrkkä EI nastakiellolle - Turvallisuusasia 

 Höpöhöpö.

Tutkimus tehtiin Ruotsissa, jossa käytetään hyvin yleisesti myös ns. keski-Eurooppakitkoja talviajossa. Ko. tutkimus ei ole verrattavissa Suomeen jossa pääosa kitkoista on pohjolan ajoon suunniteltuja kitkoja.

Suomessa tehty tutkimus puolestaan kertoo että vaikka nastarenkaita käyttää 80% kuskeista, silti nastarenkaiden osuus kuolonkolareista on YLI 80%. Eli tuon kotimaisen tutkimuksen valossaa voidaan todeta että nastarenkailla ajavat ovat alttiimpia joutumaan pahoihin kolareihin kuin kitkarenkailla ajavat.

Nykynastojen pistokyky? Ulkonema on pienempi kuin vanhoissa nastoissa, mutta ulkonemaa silti on siinä määrin että satojentuhansien autojen päivittäinen eroosiomäärä on valtava. Vai mistä luulet sen rapinan kuuluvan kun nastoilla varustettu auto ajaa plajasta asfalttia pitkin ohitse? Metalli ja asfaltti hakkaavat vastakkain, toki asfaltti jauhautuu moisesta. Päivänselvä juttu.

Vastaukset

jyrkkä EI nastarengaskiellolle
Vieras

#5 Re: Re: Turvallisuusasia

2010-11-02 18:46:13

#4: Yövieras - Re: Turvallisuusasia

Mikä tutkimus? VTT:n lausunto on, että nastarenkaiden käyttö parantaa hieman talviajan liikenneturvallisuutta, ja
nastarenkaiden kieltäminen lisäisi talviajan onnettomuuksia 1–10 %.

Omaa asiaansa täytyy fanaattisesti aina lobata, ja siihen kuuluu tietysti, että omaa näkökulmaa vähän kuin väritetään. Liikenne- ja  viestintäministeriön julkaisussa todetaan, että myös kitkat kuluttavat asfaltin pinnasta hiukkasia, ei yksinomaan nastat. Ja suuri osa siitä ilmaan nousevasta pölystä, se on todellakin peräisin hiekoitushiekasta, ei läheskään kaikki siitä tien pinnasta irtoavasta materiaalista.