ALLEKIRJOITA KANTELU EUROOPAN IHMISOIKEUSNEUVOSTOLLE

Kommentoitu viesti

nk
Vieras

#2

16.12.2010 15:26

tässä on perää, sillä itse opiskelijana voin kertoa että suorastaan vituttaa. tuet 280 e /kk ja vuokra 400e, sähkölasku, kotivakuuslasku, puhelinlasku, bussikortti, ruoka.. tukien määrä ei kata mitään maksujani. Enkä tuhlaa rahojani. En juo. En käy baarissa. En ostele vaatteita (muita kuin pakolliset, eli tänä vuonna talvitakin). Jopa se, että pääsen kouluun (bussikortin lataaminen) tuottaa ongelmia. Onhan meitä nuoriakin, ketkä eivät käy koulussa tai töissä. Mutta tässäkin keskustelussa ajatellaan vain niitä. Miten me muut, ketkä yritämme toimia Suomen tulevaisuutena, voimme mahdollistaa elämisemme? Minusta tukia pitäisi nostaa, ei missään tapauksessa ainakaan leikata. Opiskelijat ovat huonoimmassa asemassa. Koulunkäynti maksaa. Ja meitä ei avusteta rahallisesti peruselintason tarvitsemalla tavalla. Minä pärjään viikon makaroonilla, nuudeleilla. Mutta ei se mitään herkkua ole. Joskus olisi kiva saada vaikka lihaakin ruokaan. Ei mikään ihme, että nuoret lopettavat koulut ja eivät käy töissä, sillä minunkin työttömät ja kouluttamattomat ystäväni saavat sohvalla makoilusta enemmän rahaa kuin minä, opiskelija, joka yritän tulla veronmaksajaksi. Toivon että adressi menee läpi. Ja jokaisen joka on tätä adressin kirjoittamista vastaan pitäisi miettiä meidän ahtaalla olevien oloja. yrittäkääpä itse selvitä kuukaudesta vaikka vaan 500 e. Ja maksakaa sillä laskut, vuokra ja kaikki muu. Katsokaa sitten kuinka paljon jää rahaa ruokaan ja syökää loppukuu niitä nuudeleita. Sympatia ei ole kiellettyä, enkä vetoa siihen tässä, mutta vain ne jotka ovat kokeneet tämän pienellä elämisen nyky-yhteiskunnassa missä kaikki on kallista, tietävät mitä asialle pitäisi tehdä. Kokeilkaa ihmeessä, miten teidän psyyke kestää. Mielestäni nuoret ovat yllättävän vahvoja, kun meitä on näinkin monta opiskelijaa vielä. Jos emme olisi sinnikkäitä, puolet meistä olisi jo lopettanut kesken. Ajatelkaa joskus meidän näkökantaamme ja tukekaa meitä, olemme kuitenkin teidän lapsianne ja me olemme ne jotka maksavat veroista teidän vanhainkodit. Missä siis on tukemme, missä on ne aikuiset, joiden sana painaa enemmän kuin nuorten? Kiitän adressin tekijää, ja pidän häntä fiksuna ihmisenä ja rohkeana kun on uskaltanut ottaa asian esille.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#3 Re:

2010-12-16 16:46:05

#2: nk -  

 Minä ymmärrän, mitä tarkoitat. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että yhteiskunta antaa sinulle paljon, koska saat opiskella. Mahdollisesti pääset jopa hyvään ammattiin. Sinulla on mahdollisuus opintolainaan yhteiskunnan tuella. On olemassa opiskelijajärjestöjä, jotka ajavat opiskelijoiden etuja. Tässä oli tarkoitus puhua niiden puolesta, joilla menee kaikkein heikoimmin eikä tässä puhuta pelkästään rahasta.

Jarmo V.
Vieras

#20 TOTTA !!

2010-12-18 09:04:26

SAMAA MIELTÄ JA ITE EN SAA MITÄÄN OPISKELUUN; VAIKKA AMMATTIIN OPISKELUN TARVE ON PITKÄAIKAISSAIRAANA, ETTÄ UUDEN AMMATIN SAISI !! (elinkaariopiskelu työttömälle kuuluu 9 euroa päivässä 1.1.2010 lähtien.