Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Kommentoitu viesti

Vieras
Vieras

#12 Re:

23.01.2011 22:26

#9: penseä kyläkouluille -  

Tämä on täyttä totta: kelujärveltä opetushallituksen opetus suunnitelmaan toteuttamiseen vaadittavat luokat, materiaalit ja välineet puuttuvat, terkkari käy silloin tällöin muutaman tunnin, opetusta tai sijaisten pätevyyttä ei valvota, jos siivoojakin käy opettajasta, tästä on luonnollisena seurauksena vaikeudet myöhemmässä elämässä, kun siirrytään yläasteelle (lukiosta lie turha, kun eivät kelujärven kasvatit sinne päädy). Ja oottekos muuten huomannu että Kevitsa on kelujärveen nähen väärällä suunnalla? Kuku hullu lähikyliin muuttais ja ottais itselleen 30 kilometriä ylimäärästä työmatkaa.

 

Sinä joka pyysit lopettamaan tämän "mollaamisen", niin kyseessä on keskustelua meitä kaikki nähtävästi kiinnostavasta aiheesta. Tämän voi jättää lukematta, jos haluaa. Hyvää keskustelua kyllä maailmaan mahtuu.. :)

Vastaukset

90-luvun aikainen oppilas.
Vieras

#19 Re: Re:

2011-01-24 11:32:25

#12: Vieras - Re:  

Ihan olen kyllä lukioon ja yliopistoon mennyt ja Kelujärven ala-asteen kautta. Samalta luokalta kanssani lukioon meni viisi seitsemästä.

Kannatan kyläkoulua siksi, että siellä lapsi saa olla lapsi. Ei tule pakottavaa tarvetta kasvaa "teiniksi" jo kymmenvuotiaana, alkaa meikata ja välituntisin vain seisoskella ja esittää aikuismaisempaa mitä on. Liikuntasali kyllä puuttuu, mutta lapset ovat huomattavasti aktiivisempia välituntisin ja välkkäreillä kuin suurissa massakouluissa ja samoin liikuntatunnit pidetään helpoiten raikkaassa ulkoilmassa.

Käsityöluokan puutteesta en koskaan itse muista voivotelleeni, sillä välineet yms. kyllä löytyivät. Opetuksen laadussa ei ollut moittimista, sillä yläasteella en kohdannut minkäänlaista ongelmaa siinä, etten olisi muka ollut samalla tasolla kirkonkylällä asuneiden oppilaiden kanssa. Samalla tavoin yläasteella tahdista tippuivat niin sivukylien kuin kirkon kylänkin kasvatit. Suurin syy sille lienee ihan oppilaan tiedon omaksumisnopeudessa, kuin saamansa pohjatieto ala-asteelta.
Varmasti joillakuilla on eri kokemuksia, mutta itse olen sitä mieltä, että Kelujärven koululta on saanut hyvän pohjan koulu-uralleen ja muulle elämälleen.

Myös kiusaamiseen puututaan kyläkouluilla helpommin, sillä ne tilanteet NÄHDÄÄN. Samoin kyläkouluilla keskenään leikkivät eri-ikäiset oppilaat ja vanhimmat oppilaat ilmoittavat helposti opettajille, jos näkevät kiusaamista nuorempien joukossa esim. välitunneilla.

Toki syrjimistä ja kiusaamista tapahtuu myös kyläkouluilla, mutta samanlaista eristämistä, ilkkumista, juoruilua ja maineenpilaamista kuin suurissa kouluissa ei pääse tapahtumaan.

Pahaa sanaa ala-aste -ajoistani minulla ei juuri ole sanottavana. Toki huonoja hetkiä ja muistoja mukaan mahtuu, mutta kenenpä koulumuistot mitään täydellisiä ja iki-ihania olisikaan? Päälimmäisenä mielessä on hyvä yhteishenki, vapaus saada olla sellainen kuin itse on ja ihanat opettajat.