Haiharan taidekeskuksen toiminta on turvattava myös tulevaisuudessa

Tampereen kaupungin suunnitelmat Haiharan taidekeskuksesta luopumisesta ovat syvästi huolestuttavia. Kaikille avoin, suurelta osin kävijöille ilmainen toiminta on yli kaksikymmenvuotisen historiansa aikana osoittanut olevansa tarpeellinen ja arvostettu osa Tampereen taide- ja kulttuurielämää.

Taiteen ja kulttuurin myönteiset vaikutukset terveyteen, hyvinvointiin ja onnellisuuteen ovat todellisia ja lukuisin tutkimuksin todennettuja. Kulttuuritoiminnan ja taiteen sosiaalisia vaikutuksia on kutsuttu myös näkymättömäksi sosiaalipolitiikaksi (Karisto A, 1996: Invisible social policy). Taidekeskuksen toiminta on tässäkin valossa perusteltu ja kaupungille kustannustehokas tapa pitää huolta asukkaistaan.

Haiharan taidekeskus on vuodesta 1995 asti tarjonnut sisällöltään monipuolisesti elämyksellisen ja erilaisia kohderyhmiä kiinnostavan kulttuuritarjonnan. Kävijöille, taiteilijoille ja kulttuurintekijöille Haihara on ainutlaatuinen, kulttuurihistoriallisesti inspiroiva ja luonnonläheinen toimintaympäristö. Toiminta synnyttää ja ylläpitää hyvinvointia sekä lisää osallisuutta matalan kynnyksen kulttuurisena kohtaamispaikkana. Alue on julkisten kulkuyhteyksien varrella ja helposti jokaisen tamperelaisen saavutettavissa.

Jos kaupunki luopuu Haiharan taidekeskuksesta, lähettää se vahvan negatiivisen viestin kulttuurin ja taiteen merkityksestä ja arvostuksesta kaupungissamme, joka on perinteisesti nauttinut mainetta monipuolisena ja elinvoimaisena kulttuurikaupunkina. Taidekeskuksen alasajo vaikuttaisi Tampereen kulttuurielämään lamaannuttavasti.

Me allekirjoittaneet vetoamme Tampereen kaupunkiin: Haiharan taidekeskukselle on turvattava riittävät resurssit myös tulevaisuudessa!

Päivi Kovalainen

Haiharan taidekeskuksen kävijä vuodesta -95, Runebergin mökin tuore näytteilleasettaja

adressi_kuva3.jpg

Päivi Kovalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään