Romaninaisten hameraha poistettava

Työttömyystilanteesta johtuen suuri osa romaniväestöstä saa toimeentulonsa erilaisista tulonsiirroista ja avustuksista. Ensisijaisia avustusmuotoja ovat työmarkkinatuet ja eläkkeet. Toimeentulotuki on niin kutsuttu viimesijainen toimeentulomuoto, mutta melkoinen osa romaneista on jatkuvasti toimeentulotuen asiakkaana. Romanikulttuurin erityinen huomioiminen toimeentulotuessa kohdistuu ainoastaan romaninaisen vaatetukseen. Niin sanottu hameraha on kuitenkin harkinnanvarainen avustus, eikä koske kaikkia romaniväestöön kuuluvia naisia.(lähde:www.romanomissio.fi)

Normaaliin toimeentulotukeen on liitetty 35 e/kk vaaterahaa(420 e/vuosi) mutta se ei romaaneille riitä.
Kouvolassa "mustalaisnaiset" saavat toimeentulon lisäksi joka kolmas vuosi 350 euroa nk. hamerahaa.

Nyt Kouvolan romaninaiset vaativat "hamerahan" nostamista 400 euroon ja maksun joka vuosi. Tällöin hame/vaateraha olisi romaninaisten osalta 820 e/ vuodessa eli 68,35 euroa kuukaudessa.

Muiden toimeentulotuenpiiriin kuuluvien vaateraha pysyy ennallaan 35,00 e/kk.

VAADIMME HAMERAHAA KOKONAAN POISTETTAVAKSI TAI VÄHINTÄÄN YHTEISKUNTA PALVELUN SUORITTAMISTA TYÖNÄ 1 KUUKAUDEN AJAN HAMERAHAA VASTAAN.

Sitten vielä tiedoksi esim. helsinkiläisille; kotikaupunkisi avustaa JOKA VUOSI mustalaisnaisia 400 euron hamerahalla kuten myös Äänekoski, Jyväskylä...

Kerrothan tästä myös ystävillesi.

Toimitan adressin ministeriöön kun nimiä on tarpeeksi listassa.