Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenklöille

Joka vuosi ilotulitteet aiheuttavat silmävammoja, käsivammoja, tulipaloja ja hirvittävän määrän roskaa, jota kukaan ei vaivaudu keräämään. Vaikka ilotulitteiden ampumisaika on lailla rajoitettu uudenvuodenaatosta klo 18:00 uudenvuodenyöhön kello 02:00 saakka., alkaa pommitus päiväkausia aiemmin ja loppuu alueesta riippuen joskus vuoden ensimmäisen viikon aikana. Tunnelma on kuin ilmataistelussa.

Vaikka mitään ilotulitteita ei saisi käsitellä huumausaineiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena tai luovuttaa alaikäisille, siitä huolimatta ajattelemattomat vanhemmat ostavat lapsilleen reppukaupalla tulitteita ammuttavaksi kavereiden kesken, usein se tapahtuu humalassa. Yhtälailla vastuuttomat aikuiset ammuskelevat esimerkiksi roomalaisilla kynttilöillä holtittomasti kaupungilla, niin ikään humalassa.

Tilanne on stressaava ja vaarallinen niin kanssaihmisille kuin eläimillekin. Koska tätä asiaa ei saada aisoihin pelkästään ammuskelu- ja myyntiaikaa rajaamalla, on aiheellista siirtää ilotulitusten järjestäminen ammattilaisille, jotka osaavat asiansa, huolehtivat yleisön turvallisuudesta, paloturvallisuudesta ja roskien keräämisestä, sekä järjestävät tulituksen näyttäväksi kokonaisuudeksi jonka kesto on niin rajallinen, että sen aiheuttama stressi on helppo kestää. Esitän, että ilotulitteiden myynti siviileille lopetetaan täysin ja annetaan viihdytysosio ammattilaisten hoidettavaksi.

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Tarkasta sähköpostisi (myös roskapostikansio).
Pitäisikö rikkaita verottaa nykyistä enemmän?