Helsingin opetusvirasto tutkittava ja johtajan erottava

Helsingin opetusviraston päätös tukea Alppilan opettajan kyseenalaista ja todennäköisesti laitonta erottamista on skandaali, joka voi johtaa siihen että yläasteen opettajien mahdollisuus hoitaa tehtäviään muuttuu mahdottomaksi: Häirikköoppilaat voivat tehdä tästä lähtien mitä tahansa tietäen, että heitä ei rangaista tottelemattimuudesta, mutta opettaja joutuu erotetuksi jos rohkenee puuttua asioihin. Vähintäänkin viraston toimenpiteet ovat oleellisesti pilanneet ilmapiirin peruskouluissa ja laajemminkin opetusalalla.

Helsingin opetusvirasto ja erityisesti sen johtaja Outi Salon toimet ja julkisuuden kannanotot voidaan tulkita myös opettajien työpaikkakiusaamiseksi.

Helsingin opetusviraston kaikki toimet tulisi tutkia poliisin ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimesta. Viraston henkilökunnan tulisi kokonaisuudessaan pidättäytyä virkatehtävistään tutkinnan ajaksi ja linjajohtaja Outi Salon tulisi ihan jo säädyllisyyden nimissä erota välittömästi aihettumansa vahingon takia.