Herttoniemeen luvattu meluaita on rakennettava

Herttoniemeen on luvattu meluaita, jota ei ole lupauksista ja suunnitelmista huolimatta edelleenkään rakennettu. Tilanne uhkaa asukkaiden asumisviihtyvyyttä, hyvinvointia ja pahimmillaan jo terveyttä.

Ensimmäisen kerran valmis hankesuunnitelma kaatui rahoituksen puutteeseen noin 15 vuotta sitten. Sen jälkeen on pystytetty nykyinen peltinen aita Itäväylän ja metroradan väliin, joka on entisestään lisännyt metron ääntä asuinalueelle.

Asukkaille on useamman kerran luvattu, että alueelle rakennetaan uusi toimiva melueste, joka estää niin Itäväylän sekä metroradan äänet. Koska nykyistä meluaitaa ei voida korottaa, on radan ja metsikön väliin suunniteltu kokonaan uusi melueste.

Nyt Herttoniemessä rakenteilla oleva pyöräilybaana ja uusi toimiva melumuuri esiteltiin asukkaille yhtenä pakettina ja ratkaisuna pitkään jatkuneeseen ongelmaan.

HKL:n ratapäällikkö Seppo Kasurisen kommenteista Helsingin Sanomien haastattelusta (HS 11.8.2022) kuitenkin selviää, ettei meluaitaa tälläkään kertaa lupauksista huolimatta olisi tulossa.

Pyöräilybaanan rakentaminen on kuitenkin jo aloitettu ja iso osa luonnollisena meluesteenä toimineesta metsästä on sen tieltä kaadettu, mutta saman aikaisesti meluaidan rahat on vedetty pois. Jos aitaa ei nyt tehdä pyöräilybaanan kanssa, sen tekeminen jatkossa on teknisesti ja taloudellisesti entistä vaikeampaa.

Tämä lupauksia, vakuutteluita, valmiita suunnitelmia ja niiden peruuttamisia sisältänyt prosessi Herttoniemen alueella antaa maailman toimivampana kaupunkina itseään mainostamasta Helsingistä karun kuvan paikkana, joka ei piittaa asukkaistaan eikä lunasta antamiaan lupauksia.

Me allekirjoittaneet vaadimme luvatun meluaidan pystyttämistä nyt tekeillä olevan baanaprojektin aikana, kuten meille asukkaille on luvattu ja esitelty.

Adressi luovutetaan HKL:lle ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalle sekä Helsingin kaupungin valtuustolle syyskuussa 2022.

Alla asian käsittelyä mediassa:
1. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006247953.html?share=fa5f1d36e770b3e8cd3e895c55d0bbc7
2. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005789087.html?share=1c91b6473b944b79ec61d78849d01a6f
3. https://www.rakennuslehti.fi/2018/08/herttoniemen-melu%c2%adaidasta-tulikin-molyaita-vaimentamisen-sijasta-se-tehostaa-metelia-omakotialueella/
4. https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3149820

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jouni Tervo voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…