Herttoniemen uimahalli rakennettava vihdoinkin

Herttoniemeen on suunniteltu jo vuosikymmenien ajan uimahallia. Rakennuspiirustukset ovat olleet valmiina jo 1990-luvulta asti ja tontin varaus jo aikaisemminkin. Uimahallin rakentaminen on kuitenkin viivästynyt monien syiden vuoksi.

Me, Kaakkois-Helsingin asukkaat, olemme aina tyytyneet perusteluihin ja sopeutuneet siihen, että jokin muu hanke menee Herttoniemen uimahallin rakentamisen edelle, joskin viime aikoina asiaa taas pyritty edistämään eri tavoilla.

Rakentamisen kiireellistä aloittamista puoltaa mielestämme se, että tontti on jo valmiina, samoin arkkitehtien tekemät suunnitelmat. Työllisyydenkin kannalta on tärkeää, että kaupunki tekee investointeja. Myöskään alueen riittämätön väestöpohja ei ole enää peruste hankkeen siirtämiselle tulevaisuuteen, sillä alueen väestömäärä kasvaa koko ajan.

Uimahallin suunniteltu sijainti on alueellisesti keskeinen. Se tulee palvelemaan Kulosaaren, Herttoniemen, Roihuvuoren, Tammisalon, Laajasalon ja Herttoniemenrannan asukkaita sekä öljysataman tilalle rakennettavan Kruunuvuorenrannan uusia tulokkaita.

Me allekirjoittaneet vetoamme Helsingin kaupunginvaltuustoon, että suunnitelma Herttoniemen uimahallin rakentamisesta toteutetaan ensitilassa.

Herttoniemen uimahallin rakentamisesta vastaa Vuosaaren Urheilutalo Oy. Helsingin kaupunki on Vuosaaren Urheilutalo Oy:n enemmistöosakas. Sen myötävaikutuksella ja ministeriön tuella, uimahallin rakentaminen voidaan aloittaa hyvinkin nopeasti. Vuosaaren Urheilutalo Oy:n hallituksella, joka vastaa käytännössä rakentamisesta, ei varmasti ole mitään asiaa vastaan, jos kaupunki näyttää hankkeen toteuttamiselle vihreää valoa.

Pro Herttoniemen uimahalli –liike

Pirjo Vainio