EI "Huippuyliopistolle"

Opetusministeriön asettama selvitystyöryhmä on ehdottanut kolmen korkeakoulun, Taideteollisen korkeakoulun, Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin Kauppakorkeakoulun yhdistämistä uudeksi yliopistoksi, niin kutsutuksi "Huippuyliopistoksi". Ryhmän raportti julkaistiin maanantaina 19.2.2007. Raportti esittää vision: Visio 2020 - maailmanluokan yliopisto tekniikan, kaupan ja taideteollisuuden alalla.

Työryhmän esityksessä on lukuisia heikkouksia ja ongelmakohtia:

• • Esitys on tuotu julki kokonaisuutena, jota ei voi pilkkoa.
  • • Esitys on suunnattu nimenomaan elinkeinoelämälle; sivistys, kulttuuri ja muu yhteiskunta on taka-alalla.
  • • Esitys jättää ovet auki uuden yliopiston strategian kannalta epäolennaisten sisältöjen karsimiselle.
  • • Esitys asettuu voimakkaasti tukemaan lukukausimaksujen käyttöönottoa ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.
  • • Esityksessä hallintovalta keskittyy yksinomaan ulkopuolisille, muun muassa elinkeinoelämän edustajille, ja hallinnon kolmikannasta (opiskelijat, henkilökunta, professorit) luovuttaisiin.

Raportti lähtee liikkeelle vääristä lähtökohdista, eikä suomalaista yliopistojärjestelmää tule kehittää siinä esitetyllä tavalla.
  • • Suomalainen yliopistolaitos on ymmärrettävä koko yhteiskunnan, ei ainoastaan talouselämän moottorina.
  • • Taideteollisen korkeakoulun aloja on kehitettävä myös omana kokonaisuutenaan.
  • • Taiteen ja kulttuurin asema uudessa yhteenliittymässä on taattava.
  • • Yksityisen oikeushenkilön asema olisi liian radikaali irtiotto valtiosta.
Allekirjoittamalla tämän adressin vastustan Taideteollisen korkeakoulun, Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin kauppakorkeakoulun yhdistymistä Opetusministeriön 19.2 linjaamalla tavalla.

Taideteollisen korkeakoulun ylioppilaskunta TOKYO

Markus Koljonen