Hyvinkääläisten taidepäiväkotien säilyttämisen puolesta

Me Touhula Taikahatun, Ihmekoneen ja Ilonan vanhemmat ja taiteen ystävät vetoamme seuraavalla kirjeellä, että Hyvinkään kaupunki ja Touhula Varhaiskasvatus saavat aikaan sopimuksen, jonka turvin talojen lapset voivat jatkaa taidepäiväkodissa jatkossakin.

Allekirjoita vetoomus viimeistään su 14.6.2020 klo 23.59. Saa jakaa!

Toimitamme Vetoomuksen Touhulaan ja Kaupungille maanantaina 15.6.

VETOOMUS PÄIVÄKOTI TOUHULA TAIKAHATUN, IHMEKONEEN JA ILONAN TOIMINNAN JATKAMISEN PUOLESTA

Me Hyvinkään Touhula Taikahatun, Ihmekoneen ja Ilonan lasten vanhemmat haluamme vedota Touhulan johtoon ja samalla Hyvinkään kaupunkiin Taikahatun, Ihmekoneen ja Ilonan päiväkotien säilyttämiseksi. Ymmärrämme, että tilanne on haastava, mutta päiväkotien toiminnan jatkaminen olisi lukuisista merkittävistä syistä erittäin tärkeää.

Hyvinkäällä keskusta-alueen päiväkodit ovat täynnä. Taikahatun, Ihmekoneen ja Ilonan lapsimäärän sijoittaminen kaupungin päiväkoteihin tulisi olemaan erittäin haasteellista keskustan alueella. Lakkauttamispäätökset johtaisivat siis lasten uudelleensijoittamiseen pahimmillaan toiselle puolelle kaupunkia.

Näin ollen monet meistä joutuvat pohtimaan arkensa uudelleen järjestämistä monella tasolla.

Arjen logistiikka ei toimi varsinkaan ilman autoa, jos lasta täytyy kuljettaa hoitoon toiselle puolella kaupunkia. Taloudelliset vaikutukset perhekunnille ovat siis tuntuvat. Jos jokainen perhekunta joutuu tekemään autohankinnan lakkautuspäätöksen vuoksi, johtaa tämä luonnollisesti muiden palvelujen käytön vähentämiseen. Pitkällä tähtäimellä vaikutus ulottuu suoraan kuntatason talouteen ja yrittäjien kassavirtaan.

Yksityisautoiluun pakottaminen on paitsi taloudelle myös ympäristölle haitallista. Lähipäiväkodille pyöräileminen tai käveleminen on paitsi jokapäiväinen ympäristöteko, myös terveysteko. Kasvatamme näin lapsistamme aktiivisia, ympäristötietoisia liikkujia.

Lastemme henkisen hyvinvoinnin on oltava etusijalla. Me vanhemmat toivoisimme, että lapsemme saisivat jatkaa päiväkotitaivaltaan tutuissa päiväkodeissa, tuttujen kasvattajien ja tuttujen lasten kanssa. Henkilökunta päiväkodeissa on todella ihanaa ja ammattitaitoista. Kaikesta toiminnasta näkee, miten tärkeää ja arvokasta heidän työnsä on ja miten tärkeitä lapset ovat heille. Lapsilla on näissä päiväkodeissa todella hyvä olla niin ihanan henkilökunnan kuin kodinomaisten tilojenkin puolesta.  Pienet, intiimit päiväkodit tarjoavat päivittäistä huolenpitoa ja turvan tunnetta. Me vanhemmat olemme erittäin tyytyväisiä päiväkotiemme toimintaan!

Näissä Taidepäiväkodeissa musiikkia ja kuvataidetta opettavat ammattilaiset ja tämä opetus on aidosti laadukasta. Lapset oppivat arvokkaita itseilmaisun taitoja, jotka ovat hurjan tärkeitä nykymaailmassa. Näiden kulttuuriharrastusten ajoittuminen päiväkotipäivän sisälle on suuri etu perheille ja olemme mielellämme valmiita maksamaan harrastuksesta päiväkotipäivän aikana.

Koska keskusta-alueen päiväkodit ovat hyvin täysiä, saattaisimme joutua vaihtamaan päiväkotia moneen kertaan.  Sopeutuminen yhä uudelleen ja uudelleen on perheen pienimmille hyvin raskasta.  Lasten moninkertainen kuormittaminen tuntuu kohtuuttomalta. Lisäksi kaupungin yksiköt ovat suuria laitoksia taidepäiväkoteihin verrattuna. Sellainen on raskas ympäristö ihan pienelle lapselle suuren päivittäisen kontaktimäärän vuoksi.

Lasten etu on tärkein, joten vetoamme nyt hyviin päätöksiin, joissa lapsia ei riepoteltaisi ympäri kaupunkia talouslukuihin vedoten.

Samalla haluaisimme vedota Hyvinkään kaupunkiin ja päättäjiin, että käytössä olevaa yksityisen hoidon tukea suhteutettaisiin päiväkodin toimintakustannuksiin paremmin edellä mainituista, painavista syistä.

Sanna Kela, Taidepäiväkotien vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sanna Kela, Taidepäiväkotien vanhempaintoimikunta voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…