Imatran Kaupungin viljelypalstojen kehittäminen- ja lisääminen

QXWR0278.JPG

Alla PowerPoint -kehitysdokumentti, jonka laatimisessa ovt olleet mukana Liisa Huusko, Hilkka Heikkinen, Marja-Leena Poutiainen ja Toni Mitikka. Otamme dokumentin sisältöön mukaan vapaita kommenttja- ja muutosehdotuksia. Sisältöön halutaan vaikuttajia mukaan. Sama dokumentti on myös kaupungin johdolla luettavana ja lukukuitattuna samojen henkilöiden kesken.

lisätään kun opitaan tietotekniikkaa lisää... :P

Addressin sisältö pääpiirteittäin:

Imatran kaupungin palstojen muuttaminen Salon kaupungin malliin. Imatran kaupungin palstaviljely on jumahtanut 40 vuotta olleiden vapaaehtoistyöntekijöiden malliin, joka on saanut muilta Suomen kaupungeilta kommenttia, että tämmöinen organisaatiomalli ja palstojen varausjärjestelmä on purettava ja muutettava digitaaliseen muotoon. Muissa kaupungeissa Imatran kaupungin palstojen anynyymit keskustelut saivat vihan nousemaan anonyymin keskustelijan hattuun ja lopputulos oli, että nykyisille palstavastaaville potkut- ja digitaalinen järjestelmä tilalle sekä koko organisaation uudistus on paikallaan Imatran Kaupungin palstoista. Kehitysdokumenttejä olen kirjoittanut ja ovat tällä hetkellä esiluvussa kaupungin johtajalla. Tarvitaan kannattaja joukko muutoksen syntymiseksi ja tästä syystä allekirjoituksenne ei mene hukkaan, koska ääni on saatava kuulumaan, muutoin kehitystä ei tule ja palstatoiminta Imatralla uhkaa loppua. Imatran kaupungin johtoa on Informoitu, että palstaviljely Imatralla saa jatkua ja sitä tulisi kehittää eteen päin kohti tulevaisuutta.

Salon Kaupungin palstaviljelymallista on tehty vaatimus kaupungille. Uusien palstojen perustaminen Imatran kaupungille, minne päin kaupunkia haluttaisiin lisää palstoja Alkuun mainitun työryhmän- ja palstalaisten haastattelujen perusteella palstoja haluttaisiin seuraaviin paikkoihin:

• Kupari
  • Prisman läheisyyteen
  • Vuoksenniska yhden ojan läheisyyteen, missä on vettä pumpattavaksi kasvimaalle.
  • Imatrankoski
  • Immalanjären ympärille
  • Tainionkoski
  • Vuoksen ympärille, joka mahdollistaa kasteluveden pumppaamisen vuoksesta, jolloin kastelu vettä saa käyttää niin paljon kuin haluaa pumppaus kuluilla eli pelkästä sähkömaksusta.
  • Minne muualle haluaisitte palstoja lisää, kommentoi allekirjoituksessa.

Digitalisaatio poistaa nykytilanteeseen nähden palstojen varaamiseen liittyvät ongelmat sekä nykyiset yhdyshenkilöt eli vapaaehtoistyöntekijät syrjäytyvät kokonaan digitalisaatiossa ja ei pysty huijaamaan enää, että palstat ovat kaikki varattuja vaikka tilaa on todella paljon. Salon Kaupungin palstaviljelyn malli tukee harrastusta sen kaikissa muodoissa ikään tai sukupuoleen katsomatta sekä eri kansalaisuuksia. Vapaa pääsy kenelle vain kun varaa palstan digitaalisen varausjärjestelmän kautta. Samalla päivitetään Imatran kaupungin palstaviljelyn sivuille dokumentaatiot julkisiksi kuten esim. Jyväskylässä, Kuopiossa, Salossa ja Oulussa sekä nettisivulla esitetään aloittavalle palstavilejlijälle vinkkejä sekä opastusta kuinka aloittaa palstaviljely, yhtä oikeaa tyyliä ei ole. Palstamaksut kerätään usealla mahdollisella maksutavalla, joko digitaalisen varausjärjestelmän kautta ja Kaupungin Info -pisteessä. Eri maksutavoilla huomioidaan tasa-arvoisesti kaiken ikäiset viljelijät, toinen osaa käyttää digi järjestelmää ja toinen osaa viedä maksun kaupungin Infopisteeseen ja kolmas haluaa maksaa sähköposti- tai kirjelaskuna. On huomioitava, että aloitusvaiheessa rikkaruohoja on paljon ja kuinka toimia niiden suhteen aloituksessa.

Uudet palstat perustetaan ammattitaidolla ja alueelle laitetaan ammattiviljelijä viljelemään tiheästi kauraa maan peitto kasvina, jotta uudet viljelijät aloittavat viljelynsä puinti sängellä. Pieni palvelus kaupungilta ja isompi ilo aloittavalle palstaviljelijälle rikkaruohojen määrässä. uudet palstat numeroidaan ja ne ovat valmiiksi mitattuja 10 m x 10 m ja kulkukäytävä metrin leveä väliin. Autolla pääsee kahden aarin välein tuomaan palstoille maanparannusaineita tai muuta tarpeellista. Vesipistetä uusilla palstoilla on autokaistalla 20 - 40 m välein.

Mitä muuta haluaisitte, että palstoilla voisi olla? Vapaa sana ja ideointi on nyt sallittua.

Allekirjoita addressi myös siinä tilanteessa, jos olet yrittänyt päästä viljelemään palstoille, kommentoi kirjallisesti syy, miksi et päässyt viljelemään Imatran kaupungin palstalle.

Puhelinnumeroasi käytetään 10 L ämpärin arvontaan viidelle henkilölle allekirjoittaneiden joukosta. Suklaalevyä tai kahvipakettia ämpäriin kaveriksi harkitaan arvonnan yllärinä. Kannattaa kommentoida se voi edesauttaa suklaan- tai kahvipaketin saamiseen :D.

Adressissa puhelinnumeron- ja sähköpostiosoitteen antaminen on valinnaista, mutta ei pakollista. Riittää nimilista päättäjille myös.

Jos joku osaa SOMEA käyttää, saa ilmoittautua apujoukkoon kannattajien keräämiseen. Addressia saa jakaa vapaasti.

Palstaviljelyn julkisten dokumentaatioden esimerkkejä, kuinka Imatran kaupungin tulisi dokumentit esittää:

Jyväskylä:

Jyväskylässä on ollut vastaavanlaisia riitoja kuin Imatran kaupungilla palstan merkkikeppien siirtelystä- ja irroittamisesta. Siksi he ovat uuditsaneet palstaviljelyn kokonaan 2021 vuonna.

Oulu:

Hyvä Oulu! Teillä on tehty myös opastus Internet sivuille. Hienoa, opastus uuteen harrastukseen on kaiken A ja O.

Kuopio:

Kuopiossa on osattu pilkkua viilata liikaa harrastuksen luonteeseen nähden. Idea on muuten hyvä, mutta mielestäni pitäisi kehittää vähän lisää. Paras rehti julkinen dokumentaatio palstaviljelystä löytyy Kuopiosta.

Salo:

Salo on Suomen paras palstaviljelypaikka ja palstat ovat melkein kaikki varattuja. Ihmiset ovat pellolla iloisia ja juttelevat kenelle vain kun kauniisti kysyy. Kerrassaan mahtavaa! Palstat siirtyvät sellaisenaan seuraavalle viljelijälle, näin se on edullista myös kaupungille.

Edellisten linkkien yhteenveto:

• Jos on paljon erilaisia sääntöä palstalla, viljelijöitä on vähän.
  • Jos on minimaalinen määrä sääntöjä palstalla, kuten Salossa, viljelijöitä on paljon ja palstapalat menevät kaupaksi erittäin hyvin.

Edelliset asiat havaitsin kun vertasin Salon kaupungin palstaviljelyä Turkuun, jossa on mielestäni liian tiukat säänntöt ja se näkyy viljelijöiden määrässä pellolla. Toisaalta Turussa valtavan suuret peuralaumat ovat iso onglema ja siellä haluttaisiin aidata kaikki viljelypalstat yhdellä yhteisellä aidalla, mutta eräs viljelijä kertoi, ettei varoja moiseen löydy ja palstaviljely tuntuu turhauttavalta kun peurat syövät kaiken jo toukokuussa ja hyppivät palstojen päällä.

Meneillä olevia hankkeita Imatralla:

Viljelyn tulevaisuus:

No dig gardenin isä

Parin aarin parariisi - kotimainen, esiintynyt myös Televisiossa.

Yrttimäki:

Kiss The Ground  - Netflix dokumentin traileri YouTubessa:

Rikkaruohojen tulevaisuus:

Kotimainen kuumaan veteen perustuva torjunta:

Kotikutoisia rikkaruohojen torjunta niksejä maailmalta 5 erilaista:

Koivutisle tutkimuksia löytyy täältä:

http://www.charcoalfinland.fi/ - klikkaa Eco-koivu - tutkimuksia.

Edellisistä videoista voi päätellä, että viljelykulttuuri on muuttumassa 2020-luvulla todella paljon tulevaisuudessa ja viljelytekniikoita on todella paljon erilaisia. Yhtä ainoaa oikeaa tyyliä ei ole viljellä. Palstaviljelyn kuuluu olla yksilöllistä- ja persoonallista. Edelliset linkit ovat laitettu tähän siksi, koska vanhassa organisaatio mallissa on erittäin paljon riitaa rikkaruohoista ja kuinka niiden kanssa tulisi menetellä. Video linkkien tarkoitus on hiljentää tämä eripura ja tiedottaa myös addressin lukijoita rikkaruohojen tulevaisuuden näkymistä.

Tule mukaan nykyaikaistamaan Imatran kaupungin palstaviljely allekirjoittamalla adressi. Suunnataan yhdessä katse kohti tulevaisuutta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Liisa Huusko voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…