Itsenäisyyspresidentti2018

Haluamme EU:sta eroamista vaativan presidenttiehdokkaan

Tasavallan presidentin vaali pidetään tammikuussa 2018. Vaali on tärkeä monesta syystä. Suomen perustuslain mukaan maamme on itsenäinen tasavalta, jossa ylin valta kuuluu Suomen kansalle. Euroopan unionin jäsenenä Suomi on kuitenkin menettänyt valtiollisen itsenäisyytensä.

Itsenäisellä valtiolla on muista valtioista riippumaton lainsäädäntövalta, omaan lainsäädäntöön nojaava itsenäinen tuomioistuinlaitos ja oma ulkopolitiikka. Mitään näistä ei EU-Suomella ole. Ylin valta on kaikissa unionille kuuluvissa asioissa siirretty EU:n elimille. Suomi on siis laittomuuden tilassa. Tätä ei muuta miksikään se, että EU-jäsenyys on hiljattain lisätty perustuslakiin. Suomen itsenäisyys ja EU-jäsenyys eivät voi toteutua yhtä aikaa.

Pääosa presidentin vaalin kampanjasta käydään v. 2017, jolloin Suomen itsenäistymisestä tulee kuluneeksi sata vuotta. Hetki on siis mitä sopivin itsenäisyyden palauttamisen esille nostamiseen.

Maamme menetetyn itsenäisyyden palauttamisen tulee olla tasavallan presidentin keskeinen tavoite ja tehtävä. EU:sta eroamiseen tarvitaan eduskunnan enemmistön päätös, mutta presidentin kanta ei voi olla vaikuttamatta kansalaismielipiteeseen ja siten myös eduskuntaan. Presidentin tulee vaatia kansanäänestyksen järjestämistä EU:sta eroamisesta.

Presidentin keskeinen tehtävä on johtaa Suomen ulkopolitiikkaa. EU:ssa Suomi on sidottu unionin ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan. Suomi on siis viety mukaan sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n kautta.

Naton isäntämaasopimuksen hyväksyminen ja muu liittoutumiskehitys vaarantaa merkittävästi Suomen turvallisuutta. Presidentti voi ulkopolitiikan johtajana vaikuttaa siihen, että Suomesta tehdään suurvaltojen ristiriitojen ulkopuolella pysyttelevä puolueeton valtio. Edellä mainittujen asioiden lisäksi on muitakin tärkeitä syitä, joiden takia presidentin vaaliin tarvitaan EU:sta eroamista vaativa ehdokas. Euroopan unioni on demokratian vastainen, harvainvaltainen järjestelmä, jonka ohjaama talous- ja yhteiskuntapolitiikka merkitsee eriarvoisuuden lisääntymistä ja hyvinvointiyhteiskunnan romuttamista.

Nykyiset eduskuntapuolueet eivät ole asettamassa presidenttiehdokasta, joka täyttää edellä mainitut vaatimukset. Siksi presidentin vaaliin tarvitaan musta hevonen – ehdokas, joka antaa toivoa Suomen suunnan muuttamisesta.

Suomen tulevaisuus on sen omien kansalaisten käsissä. Presidentin vaali on mahdollisuus maamme suunnanmuutoksen aloittamiseen. Etsitään sopiva ehdokas ja tehdään yhdessä muutoksesta totta!

Alexander Holthoer, Lohja
aholthoer@gmail.com