Joensuun konservatorion A-talon säilyttäminen

Joensuun konservatorio on musiikkioppilaitos, jossa opiskelee yli 1100 lasta ja nuorta. Musiikkiopiston toiminnan lisäksi konservatorio tarjoaa mahdollisuuden ammatilliseen muusikon koulutukseen tällä hetkellä yli 70 nuorelle ja aikuiselle.

Konservatorio koostuu kahdesta rakennuksesta, josta toinen on vanha, alunperin Joensuun tyttökouluna palvellut ja nykyisin suojeltu rakennus. Toinen rakennuksista on tyttökoulua vastapäätä sijaitseva, vuonna 1957 valmistunut entinen kauppaoppilaitos osoitteessa Rantakatu 31.

Tämä rakennus, joka tunnetaan myös konservatorion "A-talona", palvelee tällä hetkellä suurinta osaa musiikkiopiston toiminnasta sekä muusikon perustutkintolinjan taidemusiikin linjaa. Joensuun kaupunki suunnittelee kuitenkin tämän toimivan ja opetuksessa hyvin palvelevan rakennuksen purkamista, ja konservatorion siirtämistä uusiin tiloihin Itä-Suomen yliopiston kampusalueelle. Hanke on aiheuttanut hämmästystä sekä konservatorion opettajissa että opiskelijoissa, sillä nykyisiin tiloihin ollaan tyytyväisiä.

Konservatorion uusien tilojen luonnoksista on voitu löytää monia epäkohtia. Näihin lukeutuvat muun muassa tilojen koko. Uuden rakennuksen luokkatilat ovat musiikin opiskeluun verrattain pienet, eikä luokkia ole tarpeeksi opetus- ja harjoituskäyttöön. Konservatorion nykyisetkin tilat tuntuvat opiskelijoiden näkökulmasta toisinaan pieniltä, eikä harjoitusluokkia tunnu löytyvän läheskään aina tarpeen vaatiessa. Myöskään kaikkien soittimien opetukseen ei saada uuteen rakennukseen omaa luokkaa, joka vaikeuttaa sekä opettajien että opiskelijoiden tilannetta opetus- ja harjoitusluokkien löytämisessä. Lisäksi samaa rakennusta suunnitellaan Joensuun kaupunginorkesterin käyttöön. Tämä rajoittaa entisestään erityisesti ammattiopiskelijoiden mahdollisuuksia käyttää tiloja, sillä orkesterin muusikoiden harjoitukset laitetaan nykyisessäkin tilanteessa konservatorion opiskelijoiden tarpeiden edelle.

Rantakatu 31:n tiloihin kuuluu myös konservatorion konserttisali, joka on akustiikaltaan kaupungin paras. Sali onkin ahkerassa käytössä sekä Konservatorion että Kaupunginorkesterin, mutta myös muiden toimijoiden käytössä, ja sen käyttömahdollisuudet ovat erittäin joustavat.

Konservatorion A-talon purkaminen poistaisi suuren palan Joensuun musiikinopetuksen historiaa. Konservatorio on toiminut näissä tiloissa jo yli 40 vuotta, ja näiden vuosien varrella rakennukselle on ehtinyt kertyä tunnearvoa enemmän kuin tässä adressissa voi sanoin kuvailla. Vilpittömästi toivommekin, että sinä, tämän kirjoituksen lukija, tukisit konservatorion opiskelijoiden ja opettajien arvokasta työtä A-talon säilyttämiseksi.

-Joensuun konservatorion ammatillisen perustutkintolinjan opiskelijat

Joensuun konservatorion ammatillisen perustutkintolinjan opiskelijat    Ota yhteyttä adressin tekijään