Julkisen palvelutuotannon puolesta

Kunnallista ja valtiollista työtä ollaan ulkoistamassa tai yhtiöittämässä myöhempää myyntiä varten. Toimet ovat vauhdittuneet tämän valtuusto- ja eduskuntakauden aikana.

Kunnille ja valtiolle uhkaavat jäädä vain kannattamattomat toiminnot, jotka eivät markkinoille kelpaa.

Monituottajamalli ei mielestämme tarkoittanut tätä mm. Tampereella, kun sitä markkinoitiin kuntalaisille ja valtuustolle. Puhuttiin pääasiassa pienistä palvelujen tuottajista apuna erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotantoon, josta työntekijät eläköityvät kiihtyvällä vauhdilla.

Nyt Tampereella samoin kuin Turussa ollaan myymässä ja kilpailuttamassa vauhdilla mm. Tietotekniikkakeskus. Se on kaiken kunnallisen työn perusta nykyisen tietoteknisen hallinnoimisen kautena. Kuinka käy tietosuojan, viranomaistehtävien erityisvaateiden tai palvelu- ja hintatason jatkossa?

On asioita, joita voi ja kannattaa teettää ulkoisilla palvelujen tuottajilla. Nyt on kuitenkin linjana se, että kaikki kannattava myydään, ja juuri markkinatilanteessa, jossa siitä ei saada kunnon hintaa. Eikö hälytyskellojen nyt pitäisi jo soida? Haluammeko todella Espoon kohtalon siellä myydyn kunnallisen energialaitoksen tapaan, myyntirahat käytetty, sähkön hinnat nousseet? Ei enää miljoonien vuosittaista tuloutusta kunnalle voitoista. Ei edullista sähkön hintaa.

Tämä on valtakunnallinen trendi. Kuka tai ketkä tästä hyötyvät ja onko sille perusteita?

Me allekirjoittaneet vaadimme vaihtoehtoa ulkoistamiselle!

Adressin allekirjoittamisen lisäksi olet tervetullut kulkueeseemme julkisten palvelujen puolesta 090909 Tampereella klo 16.30 alkaen. Reitti kulkee Tietotalolta (Naulakatu 2) Keskustorille.

Adressi luovutetaan 16.9.09 ennen klo 17.30 alkavaa valtuuston kokousta Tampereen kaupungin valtuustoryhmien puheenjohtajille. Mukaan luovutettavaan listaan kerkiävät 16.9. ennen klo 16 adressin allekirjoittaneet, adressi jatkaa avoimena tämän jälkeenkin.

Kari Niemelä, pääsopijajärjestöt    Ota yhteyttä adressin tekijään