JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!

LEVITÄ TIETOA JA ALLEKIRJOITA
JUMALAN/JEESUKSEN SORMELLA KIRJOITETUT KÄSKYT!

2. KÄSKY
Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

3. KÄSKY
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

4. KÄSKY
Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

5. KÄSKY
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

10. KÄSKY
Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella,
antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli JUMALAN SORMELLA KIRJOITETTU. TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 31:18

Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan: “Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan”, sanoo Herra: “Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä”; ja: “heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista.” Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Hebrealaiskirje 10: 15-18

Egypti on ihminen eikä Jumala, ja heidän hevosensa ovat lihaa eivätkä henkeä. Kun Herra ojentaa kätensä, suistuu auttaja, ja autettava kaatuu, ja yhdessä he kumpikin hukkuvat. Jesaja 31:3

Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva. 2. Korinttolaiskirje 4

Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Heprealaiskirje 1

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Roomalaiskirje 7:14

JEESUS: Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matteus 5:17-18

Ja Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänen kädessään oli kaksi laintaulua. Ja tauluihin oli kirjoitettu molemmille puolille; etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu. Ja taulut olivat Jumalan tekemät, ja KIRJOITUS OLI JUMALAAN KIRJOITUSTA, joka oli tauluihin kaiverrettu. TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 32:1516

Ja Herra sanoi Moosekselle: “Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin MINÄ KIRJOITAN NIIHIN TAULUIHIN NE SANAT, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.
Ja Herra sanoi Moosekselle: “Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa”.Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa. Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 34:1,27-29

Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Roomalaiskirje 2:28-29

Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 1.Johanneksen kirje 5:3-4

Juutalaisten Käskyjärjestys
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
2. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesipatsasta äläkä
muutakaan jumalankuvaa, äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä
taivaassa, älä niistä, jotka ovatalhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat
vesissä maan alla. Älä kumarra niitä  äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra,
sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille
kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen
laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun
käskyni.

+

Vuonna 787 tehtiin päätös, jolla on suuri merkitys kuvan historiassa. Sen teki ”pyhä ja suuri maailmanlaajuinen kokous ”, joka oli kokoontunut ”Jumalan armosta sekä hurskaiden ja kristittyjen hallitsijoiden”, Bysantin keisarin Konstantinoksen, joka tuolloin oli alaikäinen, ja hänen äitinsä, sijaishallitsijana toimivan Irenen määräyksestä Nikean kaupunkiin Bithynian maakunnassa. Se oli kristillisen kirkon historian viimeinen synodi, jonka päätöksiin yhtyivät kaikki silloisen kirkon johtajat: Antiokian, Aleksandrian, Jerusalemin ja Konstantinopolin patriarkat sekä Rooman paavi. Tämän vuoksi sitä kuten kuutta aikaisempaa vastaavaa kirkolliskokousta kutsutaan ekumeeniseksi synodiksi. Järjestyksessä se siis oli seitsemäs ja toistaiseksi viimeinen.
Siinä kerrotaan päätöksestä vuodelta 787, jolloin 2. käsky poistettiin ja 10. käsky jaettiin 9. ja 10. käskyksi, jotta käskyjen lukumäärä pysyi kymmenenä.

2. Käsky poistettiin vuonna 787: Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan
jumalankuvaa, äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä  äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Vuodesta 787 2. Käsky: Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä.

Vuodesta 787 kymmenes Käsky jaettiin 9. ja 10. käskyksi, jotta käskyjen lukumäärä pysyi kymmenenä.
9. Käsky: Älä tavoittele (himoitse) lähimmäisesi omaisuutta (taloa/huonetta).
10. Käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa (vaimoa), työntekijöitä (orjia/palvelijoita), karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

+

RAAMATTU+SINIRISTIMARSSIT -> VUODESTA 2014 ALKAEN -> JATKUVAT JYVÄSKYLÄSSÄ JA KOKO SUOMESSA 2021 -> JEESUKSEN SIUNAUSTA SYKSYYN 2021!

TULE MUKAAN KYMMENEN KÄSKYN FACEBOOKRYHMÄÄN:

Matteuksen evankeliumi: Matteus 6 Almut, rukous ja paasto

6:1 "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.

6:5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on SALASSA; ja sinun Isäsi, joka SALASSA näkee, maksaa sinulle JULKISESTI.

6:2 Sentähden, kun annat ALMUJA, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6:3 Vaan kun sinä ALMUA annat, älköön vasen kätesi tietäkö,
mitä oikea kätesi tekee,
6:4 että ALMUSI olisi SALASSA; ja sinun Isäsi, joka SALASSA näkee, maksaa sinulle JULKISESTI.

6:16 Ja kun PAASTOATTE, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän PAASTOAVAN. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6:17 Vaan kun sinä PAASTOAT, niin voitele pääsi ja pese kasvosi,
6:18 etteivät PAASTOAMISTASI näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on SALASSA; ja sinun Isäsi, joka SALASSA näkee, maksaa sinulle JULKISESTI.

6:7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
6:8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
6:10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi
myös maan päällä niinkuin taivaassa;
6:11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
6:13 äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen].
6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

+++++++

"Ja huomatkaamme tämä: Koko elämänsä aikana Muller ei koskaan puhunut tarpeista muuta kuin Jumalalle!  Sadat miljoonat kulkivat hänen käsiensä kautta rahana ja materiana, valtaisat orpokodit ja muut rakennelmat nousivat.  Yhtään julkista vetoomusta, kirjettä, anomusta ei pistetty liikkeelle - ei koskaan.  Ihmisiä kysyi mitä he voisivat tehdä Mullerin johtamien laitosten ja sittemmin hänen ohjaamansa maailmanlähetyksen hyväksi.  "Ei mitään", Muller vastasi.  "Jos Jumala haluaa teiltä jotakin, Hän ilmoittaa siitä teille."

+++++++

Katsokaat sen kaupungin menestystä, johonka minä olen antanut teitä wietää,
ja rukoilkaat sen edestä Herraa; sillä koska HÄN + JEESUS + menestyy, niin myös te menestytte.
Propheeta Jeremia 29 luku jae 7 (Biblia 1880)

+++++++

Kysymys juutalaisille: Kysymys 10 Käskystä?

6.+Miten+kristittyjen+käyttämät+10+käskyä+eroavat+sivulla+83+luetelluista+käskyistä_.jpg

Lähettäjä: Samuel Beniard <samuel.beniard@jchelsinki.fi>
Lähetetty: tiistai 12. lokakuuta 2021 12.04
Vastaanottaja: Helsingin Juutalainen Seurakunta <srk@jchelsinki.fi>
Aihe: RE:

Hei,
Jälkimmäinen versio, joka on suoraan Toorasta, on se mitä me käytämme. Toora on kirjaimesta kirjaimeen Jlan sana, emmekä me muuta siitä yhtäkään kirjainta. Se miksi kristityt ovat tehneet siihen muutoksia, on kysymys joka sinun pitää kysyä kirkon edustajilta.
Parhain terveisin,
Rabbi Samuel Beniard

-Jumalan_kymmenen_käskyä_A4_muokattu.pdf_-_Adobe_Acrobat_Pro_1.png

From: Helsingin Juutalainen Seurakunta <srk@jchelsinki.fi>
Sent: Tuesday, 12 October 2021 9.22
To: Samuel Beniard <samuel.beniard@jchelsinki.fi>
Subject: VL: Kysymys 10 Käskystä?

Lähettäjä: Juhani Starczewski <juhani.starczewski@gmail.com>
Lähetetty: maanantai 11. lokakuuta 2021 20.49
Vastaanottaja: Helsingin Juutalainen Seurakunta <srk@jchelsinki.fi>
Aihe: Kysymys 10 Käskystä?

Shalom!

Minun täytyy kysyä seuraavaa asiaa.
Onko nämä 10 käskyä käytössä juutalaisissa seurakunnissa:

+

Mikä ero on näihin käskyihin kristillisissä piireissä käytettäviin 10 käskyyn, ainakin 1. ja 2. käsky eroaa:
.

JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ

Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:

1. KÄSKY
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani.

2. KÄSKY
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa tai patsasta, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Pyhä Raamattu;
2 Mooseksen 20:1-17

Kysyy
Juhani Starczewski
Jyväskylä

Shalom,

Tässä rabbi Simon Livsonin vastaus.

Yt. Ethel
---------- Forwarded message ---------
Lähettäjä: Simon Livson <simon.livson@jchelsinki.fi>
Date: ti 12. lokak. 2021 klo 8.20
Subject: RE: Kysymys 10 Käskystä?
To: Ethel Salutskij <ethel.salutskij@gmail.com>

Hei,

Rabbi Google on aika hyvä näissä kysymyksissä. Juhani osaa varmasti englantia.

The Commandments (in Jewish Tradition)

First Commandment (Exodus 20:2)

Second Commandment (Exodus 20:3-6)
You shall have no other gods beside Me. You shall not make for yourself any graven image, nor any manner of likeness, of any thing that is heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth. You shall not bow down to them, nor serve them, for I, the Lord Your God, am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation.

Third Commandment (Exodus 20:7)
You shall not take the name of the Lord Your God in vain; for the Lord will not hold him guiltless that takes His name in vain.

Fourth Commandment (Exodus 20:8-11)
Remember the Sabbath, to keep it holy. Six days you shall labor, and do all your work; but the seventh day is a Sabbath unto the Lord Your God, in it you shall not do any manner of work, you, nor your son, nor your daughter, nor your man-servant, nor your maid-servant, nor your cattle, nor your stranger that is within your gates; for in six days the Lord made heaven and earth, the sea, and all that in them is, and rested on the seventh day. Wherefore the Lord blessed the Sabbath day, and made it holy.

Fifth Commandment (Exodus 20:12)
Honor your father and your mother, that your days may be long upon the land which the Lord God gives you.

Sixth Commandment (Exodus 20:13)
You shall not murder.

Seventh Commandment (Exodus 20:13)
You shall not commit adultery.

Eighth Commandment (Exodus 20:13)
You shall not steal.

Ninth Commandment (Exodus 20:13)
You shall not bear false witness against your neighbor.

Tenth Commandment (Exodus 20:14)
You shall not covet your neighbor’s house, nor his wife, his man-servant, his maid-servant, nor his ox, nor his ass, nor anything that is your neighbor’s.

Non-Jewish Ordering of the Commandments
The above are the Jewish division of the Ten Commandments. However, such writers as [the ancient philosopher] Philo, as well as the Jewish Publication Society’s translation of the Bible, the Greek Church Fathers, and most Protestant churches (except the Lutherans), consider the first of the Ten Commandments to be, “I am the Lord Your God, who brought you out of the land of Egypt, out of the house of bondage. You shall have no other gods before Me” (verses 2 and 3). That is to say, God’s very existence and God’s relation to Israel in addition to the prohibition of worshiping other gods are seen as belonging together, while the prohibition of idolatry forms the second commandment.
Yet another division is used in the Roman Catholic and Lutheran churches. This follows the written text of Torah scrolls and combines verses 2 through 6 into one commandment; that is, it includes the prohibitions of idolatry in the first commandment. And further, it divides the last phrase (verse 14 in Jewish, verse 17 in Christian versions) into two parts:
Ninth Commandment: “You shall not covet your neighbor’s house…”
Tenth Commandment: “You shall not covet your neighbor’s wife…”

Edellisen googlekäännös:
Ei-juutalainen käskyjen järjestys
Edellä on kymmenen käskyn juutalainen jako. Kuitenkin sellaiset kirjoittajat kuin [muinainen filosofi] Philo, samoin kuin Juutalaisten julkaisujärjestön Raamatun käännös, kreikkalaiset kirkonisät ja useimmat protestanttiset kirkot (paitsi luterilaiset) pitävät ensimmäistä kymmenestä käskystä " Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka toin sinut pois Egyptin maasta, orjuuden huoneesta. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun edessäni "(jakeet 2 ja 3). Toisin sanoen Jumalan olemassaolo ja Jumalan suhde Israeliin muiden jumalien palvonnan kieltämisen lisäksi nähdään kuuluvina yhteen, kun taas epäjumalanpalveluksen kielto muodostaa toisen käskyn.
Vielä toista jakoa käytetään roomalaiskatolisessa ja luterilaisessa kirkossa. Tämä seuraa Toora -kirjakääröjen kirjoitettua tekstiä ja yhdistää jakeet 2-6 yhteen käskyyn; eli se sisältää epäjumalanpalveluksen kiellot ensimmäiseen käskyyn. Lisäksi se jakaa viimeisen lauseen (jae 14 juutalaisessa, jae 17 kristillisessä versiossa) kahteen osaan:
Yhdeksäs käsky: "Älä himoitse lähimmäisesi taloa ..."
Kymmenes käsky: "Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa ..."

+

Tiedätkö, että vuonna 787 poistettiin toinen käsky Kymmenestä Käskystä:

2. KÄSKY

Seuraavassa on artikkeli "Ikonimaalari"-kirjasta.

Siinä kerrotaan päätöksestä vuodelta 787, jolloin 2. käsky poistettiin ja 10.käsky jaettiin 9. ja 10.käskyksi!

seitsemäs ja toistaiseksi viimeinen.

Mitä seitsemäs ekumeeninen synodi sitten päätti kuvista? - Kuin kuninkaallista polkua kulkien, seuraten pyhien isiemme Jumalan johdatuksella
antamia opetuksia sekä katolisen kirkon traditiota sillä tiedämme sen olevan peräisin siinä asuvasta Pyhästä Hengestä – päätämme tarkoin ja huolellisesti
harkittuamme, että samoin kuin kunnioitettu ja elämää antava ristin kuva, on asetettava esiin hurskaita ja pyhiä kuvia, jotka on valmistettu väreistä, pienistä
mosaiikkikivistä ja muusta sopivasta materiaalista, Jumalan pyhiin kirkkoihin, pyhiin astioihin, esineisiin ja vaatteisiin, seinille ja puulaudoille, taloihin ja teille.
Meidän Herramme ja Jumalamme sekä Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen kuvan tavoin turmeltumattoman valtiattaremme pyhän Jumalansynnyttäjän ja
kunnioitettujen enkeleiden ja kaikkien pyhien ja hurskaiden ihmisten (kuvia).

Päätöstä olivat edeltäneet vuosisataiset erimielisyydet kirkollisessa käytössä olleista kuvista. Vuodesta 726 lähtien oli vallinnut konkreettinen kiistatilanne,
kuvainraaston aika eli ikonoklasmi. Tästä kielteisestä reaktiosta kirkon kuvahurskautta kohtaan teki virallisesti lopun seitsemännen ekumeenisen synodin
päätös vuodelta 787. Se määräsi kuvien käytön kultti- tarkoituksiin sallituksi, jopa välttämättömäksi. Pyhistä kuvista tuli erottamaton osa idän ortodoksisen
kirkon hartauselämää.

Kunnia kuvatulle

Samalla erotettiin selvästi pyhälle kuvalle osoitettu kunnioitus, joka kohdistuu siihen kuvattuun eli kuvan aiheeseen,vain 'jumalalliselle olemukselle'
kuuluvasta todellisesta palvonnasta. - Sillä mitä enemmän jatkuvasti nähdään kuvallisen esityksen kautta, sitä enemmän kuvien katselijat palauttavat
 mieliinsä kuvien esikuvat ja kaipaavat niitä ja voivat jakaa niille tervehdyksensä ja kunnioittavan kumarruksensa, ei kuitenkaan uskomme mukaista
todellista palvontaa, joka kuuluu vain jumalalliselle olemukselle. Sen sijaan niiden kunniaksi on suitsutettava ja niitä on (kynttilöin) valaistava kuten
kunnioitettua ja elämää antavaa ristin kuvaa ja pyhiä evankeliumeja ja muita pyhiä esineitä, kuten esi-isämmekin hurskaasti tapasivat tehdä.
 'Sillä kuvan kautta kunnioitetaan esikuvaa' ja se, joka kumartaa kuvaa, osoittaa kunnioitustaan siinä kuvatulle.

Kirous kieltäjille

Toisinajatteleville synodi saneli kirouksensa ja tuomionsa. Kauas kirkosta pitää ajaa kaikki, jotka rohkenevat olla eri mieltä ja opettaa toisin tai
mitätöidä kirkolliset perinnäissäännöt kirottujen harhaoppien mukaisesti tai tavoitella jonkinlaista muuta määrittelyä tai hylätä jonkin kirkon säännöistä,
 evankeliumin tai ristin kuvan tai ikonimaalaukset ja marttyyrien pyhäinjäännökset. Erotettava on piispat ja papit, jotka rohkenevat - vieläpä käyttäen
hyväkseen yhteisiä pyhiä esineitä ja laillisia luostareita pyrkiä väärin ja ovelasti kumoamaan yhdenkin katolisen kirkon perimätiedon kohdan. Yhteisöstä
on suljettava näin menettelevät, yhtä hyvin munkit kuin maallikot.

Nämä Raamattuun Uskovat kirottiin:
Ilmestyskirja 12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JOILLA ON JEESUKSEN TODISTUS.
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, NIIDEN, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKON.

Yksimielinen ylistys

Tällä tavoin tulee voimaan pyhien isiemme opetus samoin kuin katolisen kirkon traditio, kirkon, joka maan äärestä toiseen on ottanut vastaan hyvän
sanoman. Tällä tavoin seuraamme Paavalia, joka puhui Kristuksen nimissä, ja koko jumalallista apostolista seurakuntaa sekä isällistä pyhyyttä ja
pidämme kiinni niistä perinnäissäännöistä, jotka olemme saaneet. Tällä tavoin laulamme voitonhymnit kirkolle profeetallisella tavalla. 'Riemuitse suuresti,
tytär Siion, julista, tytär Jerusalem. Iloitse ja riemuitse koko sydämestäsi. Herra otti sinusta pois vastustajiesi väärät teot, sinut on lunastettu vihollistesi
 käsistä. Herra on kuningas keskelläsi. Et pahaa näe! Ja rauha on päälläsi iankaikkisesti!' Pyhä kirkolliskokous julisti: me kaikki uskomme niin, kaikki olimme
 samaa mieltä, kaikki hyväksyimme ja al-lekirjoitimme. Tämä on apostolien usko, tämä on oikeauskoisten usko. Tämä usko lujitti maailmanlaajuista (kirkkoa).
Uskoen yhteen Jumalaan, Kolminaisuudessa ylistettyyn, tervehdimme kunnioitettuja kuvia.

Sallitut kuvaamistavat

Seitsemännen ekumeenisen synodin väljästi muotoilema päätös ei sulje pois yhtään maalaustaiteen menetelmää tai aluetta. Kokouksen muista asiakirjoista saa tarkempaa tietoa aikakauden näkemyksistä. Keskeinen perusta pyhien kuvien maalaamiselle ja käytöllä on inkarnaatio, näkymättömän Jumalan Pojan ihmiseksi tuleminen., kuvattavaksi tuleminen. Se on kumonnut Kymmenen Käskyssä annetun kuvakiellon.  Kristus on ollut Jumalan kuva, Jumalan oma ikoni, maan päällä. Itse Jumala, joka on pysynyt näkymättömänä, ei ole kuvattavissa. Aikakauden teologit, lähinnä Johannes Damaskolainen ja Theodoros Studites, käsittelivät kirjoituksissaan yksityiskohtaisesti kuvien teologisia lähtökohtia. Aukotonta käsitystä sallivuuden rajoista ei kuitenkaan ole tähän mennessä vielä syntynyt. Niinpä ikonien tekijät ovat sukupolvesta toiseen pohtineet ja kyselleet kirkollisen perinteen heille asettamia velvoitteita sekä mahdollisuuksiaan ja kykyjään soveltaa niitä käytännön ammattityöhön. Ikonimaalauksen historia on ollut täynnä liikettä ja elämää. Se on ollut monien henkisten ja hengellisten ja myös perin inhimillisten tasojen kohtauspaikka. Se on versonut uskon maaperästä, mutta uninäyt ja mystiikka ovat sitä saatelleet vuosisadasta toiseen.

__________________________

Nykyisen katekismuksen  10 käskyä

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
 6. Älä tee aviorikosta.
 7. Älä varasta.
 8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
 9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. (10.) Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

__________________________

Juhani Starczewski    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Juhani Starczewski voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…