UUSI PALOASEMA SATAVA-KAKSKERTA ALUEELLE

VETOOMUS TURUN KAUPUNGILLE UUDEN PALOASEMAN RAKENTAMISEKSI SATAVA-KAKSKERTA ALUEELLE

Kakskerran VPK on perustettu vuonna 1939. Palokuntatoiminta jatkui vuoteen 1985 asti, jonka
jälkeen VPK:n toiminta hiipui saarilla ja lopulta vanha paloasema purettiin pois pyörätien edestä Kaivoisissa.

VPK perustettiin uudestaan vuonna 1999 jonka jälkeen se on toiminut keskeytyksettömästi tähän päivään saakka. Palokunnan uuden ajan alussa rakennettiin Harjattulaan Paasikivi-opiston alueelle autosuoja, johon palokunnan sammutusauto sijoitettiin. Autosuoja, joka on kooltaan noin 20 m2, on toiminut toisen lähes samankokoisen tilan kanssa palokunnan tukikohtana siitä alkaen. Näihin tiloihin on sijoitettu kolme paloautoa, osa kalustosta on hajasijoitettuna opiston muihin pieniin varastoihin, yhtä autoa säilytämme ulkona. Olemme alusta alkaen olleet siinä tilanteessa, että
palokunnalla ei ole sosiaalitiloja (ei vessoja tai suihkua), oleskelutiloja tai edes mahdollisuutta käsien pesuun lämpimällä vedellä hälytyksen jälkeen.

Kakskerran VPK suoritti vuonna 2015 81 hälytystehtävää (ka. 2011–2015 69,6 tehtävää). VPK hälytetään kaikkiin saarten alueella tapahtuviin onnettomuuksiin ja saamme aina tukea myös vakinaiselta palokunnalta, jonka lähimmät yksiköt esimerkiksi Harjattulaan ovat Turun keskustan
pelastusyksikkö (21 km), Kaarina (27 km), Kärsämäki (30 km), Lieto (30 km) ja Naantali (32 km). On sanomattakin selvää, että onnettomuustilanteessa odottavan aika on varmasti erittäin pitkä kun välimatkat ajoaikoineen ovat näin suuria.

Olemme pyrkineet edistämään uuden, ajanmukaisen paloaseman rakentamista Satava-Kakskerran alueelle ja nyt toivomme että saisimme siihen tukea myös alueen vakinaisilta ja vapaa-ajan asukkailta, sekä kaikilta jotka työskentelevät tai liikkuvat saarilla. Uuden paloaseman myötä, jonka toivomme että kaupunki rakentaisi Kaivoisiin (Kakskerrantien ja Samppaantien risteysalueen tuntumaan), palokunta pystyy toimimaan aiempaa huomattavasti tehokkaammin. Uudella paloasemalla voimme käynnistää mm. sairaanhoitopiirin toiveissa olevan ensivastetoiminnan, sekä toiminnan jatkuvuuden varmistavan nuorisotoiminnan.

Kiitämme tuestasi!

Kakskerran VPK:n hallitus