Kannanotto Kaanaan koulun ja päiväkodin johdon yhdistämiseen

Kaanaan koulun vanhempainyhdistys  ry (Kanava), Raision Vanhemmat ry (RaiVary), Kaanaan päiväkodin vanhempainkerho, Kaanaan koulun oppilaskunta sekä Kaanaan koulun vanhemmat ovat ottaneet kantaan Raision kaupungin suunnitelmiin yhdistää Kaanaan päiväkodin johtajan ja Kaanaan koulun rehtorin tehtävät koulun ja päiväkodin yhteisen rehtorin tehtäviksi.

Kannanotto on toimitettu Raision kaupungin sivistyslautakunnalle 21.9.2016.

Kaanaan päiväkodin ja koulun lasten ikähaarukka tulisi olemaan 1-vuotiaasta 13 ikävuoteen. Valtavasta ikähaarukasta johtuen koulun ja päiväkodin puolella huolet ovat varmasti hyvin erilaiset. Miten yhteinen rehtori voi olla opettajien esimiehenä ja tukena jokapäiväisissä ongelmissa ja hetken kuluttua miettiä miten päiväkodin taaperoiden kehitystä edistetään. Päiväkodin johtajan ja koulun rehtorin toimenkuvat ovat täysin erilaisia. Päiväkodissa esimies tekee työvuorolistojen lisäksi paljon käytännön töitä ja on mukana arjessa jatkuvasti. Kaanaan koulun nykyinen rehtori on päivittäin mukana lasten opetuksessa ja pidetty niin henkilökunnan, kuin oppilaiden ja vanhempienkin keskuudessa. Lisäksi uuden opetussuunnitelman läpi vieminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa on valtava työsarka.

Saamiemme tietojen mukaan vastaavaa yhteisvirkaa on kokeiltu Suomessa kahdellakin paikkakunnalla ja kummatkin virat on purettu koska johtajat eivät ole pystyneet tekemään tuota valtavaa työmäärää.

Haluamme tuoda myös esille Oppilashuoltolaki 3. Pykälän:

"Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilasyhteistyössä"

Näillä edellä mainituilla seikoilla meidän mielestämme yhteinen Kaanaan koulun ja päiväkodin rehtori ei pystyisi toimimaan lastemme parhaaksi.

Me allekirjoittaneet toivomme että nykyinen Kaanaan koulun rehtori ja päiväkodin johtaja saisivat jatkaa viroissaan 1.1.2017 eteenpäinkin.

Kannanotto PDF muodossa (ei vaadi rekisteröitymistä, klikkaa rekisteröitymis- & kirjautumisruudun alosasta: "No thanks, continue to view")

Allekirjoitukset toimitetaan sivistyslautakunnalle 3.10.

Kaanaan koulun vanhempainyhdistys ry (Kanava), Raision Vanhemmat ry (RaiVary), Kaanaan päiväkodin v    Ota yhteyttä adressin tekijään