Sisäministeri Kari Rajamäen erottava!

Lauantaina 9.9.2006. Helsingissä järjestettiin useita mielenosoituksia ja Smash Asem -mielenosoituksen yhteydessä poliisijoukot muodostivat saartorenkaan mielenosoittajien ympärille. Poliisien tarkoituksena oli turvata sivullisten ihmisten turvallisuus, mutta saartorenkaan sisäpuolelle jäi satoja ulkopuolisia henkilöitä, joiden turvallisuus vaarantui poliisien estettyä joukon hajaantumisen.

Poliisi piti ihmisiä saarrettuina useiden tuntien ajan, eivätkä päästäneet ihmisiä saartorenkaan ulkopuolelle, vaikka toisin ovatkin väittäneet. Lisäksi poliisi loukkasi monien ihmisten yksityisyyden suojaa valokuvaamalla heitä ja ottamalla henkilötietoja ylös, vaikka heillä ei ollut mitään yhteyksiä koko mielenosoitukseen.

Poliisin toiminta on ollut selkeästi virheellistä ja sivullisten turvallisuutta vaarantavaa. Lisäksi poliisi on tehnyt mielivaltaisia pidätyksiä sekä loukannut ihmisten perusoikeuksia.

Sisäasiainministeri Kari Rajamäki on ilmoittanut hyväksyvänsä poliisien toimet ja pitää niitä oikeutettuina. Siksi vaadimme, että Kari Rajamäki luopuu valtioneuvoston jäsenyydestä hyväksyttyään poliisien virheelliset toimintatavat.