Karkun kirjasto on säilytettävä

Sastamalan kaupungin sivistyspalveluissa on käynnissä palveluverkkoselvitys 2030. Selvityksessä käsitellään varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja elämänlaadun palveluiden järjestämistä. Suunnitelman mukaan Karkun kirjastoa oltaisiin sulkemassa.

Vuodesta 1862 toiminut Karkun kirjasto on Sastamalan kaupungin ainut kulttuuripalvelu Karkussa. Se on vain kahdesta viikottaisesta aukiolopäivästä huolimatta ollut Sastamalan lainaustilastoissa hyvin suosittu. Kirjastoa käyttävät innokkaasti kaikenikäiset karkkulaiset ja suurta huolta on herättänyt yllättävä tieto Karkun kirjaston mahdollisesta lopettamisesta. Onko siis todella niin, että Suomen Kirjapääkaupungissa osa kirjastoista suljetaan? Sastamala on myös sitoutunut yhdessä Tampereen ja muun Pirkanmaan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hakuun. Karkkulaisesta näkökulmasta tämä nähdään suurena imagotappiona kaupungille.

Karkku on vireä ja aktiivinen kylä, jonka väestö on Sastamalan nuorinta ja koulutetuinta. Kirjastolle on paljon käyttäjiä ja se on esimerkiksi osoittautunut vetovoimatekijäksi ja vaikuttanut muuttopäätökseen tulla Karkkuun. Karkku on myös kaupungin näkökulmasta nähty esimerkiksi maankäytön ja kaavoituksen kehittämisen kohteena. Tätä kaikkea vasten kirjaston tilanne tällä hetkellä on todella kummallinen. Pienillä paikkakunnilla on vähäisten palveluiden vuoksi jokainen palvelu erityisen tärkeä. Jotta Karkku pysyy vireänä Sastamalan kasvukeskuksena jatkossakin nykyiset palvelut tulee säilyttää.

Haluan, että Karkun kirjasto säilytetään ja toivon sinun vaikuttavan positiivisesti asiaan.

Karkun kyläyhdistys Kyläntupa ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Karkun kyläyhdistys Kyläntupa ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko maahanmuuttajien vastaanottamista ja tukemista verovaroin tiukentaa?