Karstulan terveysaseman päivystyksen säilyttäminen

Karstulan terveysaseman päiväaikaisen päivystyksen, laboratoriotoiminnan ja röntgen palveluiden säilyttäminen

SoTe kuntayhtymän ja perusturvaliikelaitos johtaja Mikael Palola esitti 14.11 kokoontuneelle yhtymähallitukselle, että jatkossa lähipäivystys ja röntgen palvelut järjestettäisiin vain Saarijärven terveysasemalla ja laboratorion näytteenotto palveluita olisi saatavilla kerran viikossa jokaisella paikkakunnalla porrastetusti.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan tulevan Sote-uudistuksen tavoitteena on

• turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille
• parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta
• kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja
• turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti sosiaali- ja terveyspalveluihin
• vastata ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin sekä
• hillitä kustannusten kasvua.

Edellä mainituilla toimilla asukkaiden palvelut keskitettäisiin kuntayhtymän alueen eteläiselle laidalle, jolloin palveluiden saatavuus ja yhdenvertaisuuden turvaaminen eivät toteudu, esimerkiksi Kyyjärveläisen asukkaan palvelut siirtyisivät jatkossa lähes kaksinkertaisen matkan päähän
(etäisyys Kyyjärvi-Karstula 27km/20min vrt. Kyyjärvi-Saarijärvi 55km/40min). Myöskin Kivijärveltä päivystyksen matkat kasvaisivat (etäisyys Kivijärvi-Karstula 42km/46min vrt. Kivijärvi- Saarijärvi 65km/60min).

Yhtymähallitus käsitteli ensi vuoden talousarvioesitystä kokouksessaan 14.11. Hallitus päätti esittää 28.11. kokoontuvalle yhtymävaltuustolle, että päiväaikainen päivystys ja röntgen säilytetään ensi vuonnakin Karstulassa käsitellessään ensi vuoden talousarvioesitystä kokouksessaan 14.11. Hallitus päätti esittää 28.11. kokoontuvalle yhtymävaltuustolle, että päiväaikainen päivystys ja röntgen säilytetään ensi vuonnakin Karstulassa.

Allekirjoitathan tämän adressin Karstulan terveysaseman päiväaikaisen päivystyksen, laboratoriotoiminnan ja röntgen palveluiden säilyttämisen puolesta. Adressi luovutetaan Perusturvaliikelaitos Saarikan yhtymävaltuustolle 28.11.19.