Kasvipohjaiset maitojuomat tulisi rinnastaa lehmänmaitojuomiin verotuksessa

Tämän vuoden alusta soija- ja muista kasvipohjaisista maitojuomista joutuu pulittamaan valmisteveroa 0,22 euroa litralta, jos sokeripitoisuus ylittää 0,5 prosenttia. Sen sijaan käyttötarkoitukseltaan vastaavista lehmänmaitotuotteista ei peritä valmisteveroa lainkaan.

Ero selittyy sillä, että kasvipohjaiset maitojuomat (mm. soija-, kaura-, riisi- ja mantelimaito) on luokiteltu virvoitusjuomiksi samoin kuin muut kasvipohjaiset juomat, kuten mehut, joista peritään valmistevero. Sallitun sokeripitoisuuden raja on alhainen ja siihen lasketaan myös juoman sisältämä luontainen sokeri.

Sokerittomista juomista (mm. light limsat, kasvimaidot, joissa sokeria on alle 0,5 prosenttia) vero on 0,11 euroa. Tämä merkitsee, että esimerkiksi Alpron mantelimaidosta tai luomuappelsiinimehusta pitää maksaa kaksi kertaa enemmän veroa kuin Pepsi lightista. Verotuspäätöksessä kasvimaidot verotetaan siis samalla tavoin – tai ankarammin – kuin runsaasti sokeria ja muita epäterveellisiä ainesosia (aspartaami, asesulfaami K) sisältäviä virvoitusjuomia.

Me, kasvipohjaisten maitotuotteiden kuluttajat, vaadimme, että kasviperäiset maitojuomat rinnastetaan lehmänmaitotuotteisiin verotuksessa.

Kyse ei ole epäterveellisistä herkuttelujuomista, vaan aivan tavallisista päivittäistuotteista, joita käytetään lehmänmaitojuomien tapaan ruokajuomana ja ruuanlaitossa. Kovalla verotuksella ei edistetä kansanterveyttä, vaan köyhdytetään lehmänmaitoa eri syistä välttävien kukkaroita!

Nimiä kerätään 11.6.2014 asti, jonka jälkeen lista luovutetaan Valtiovarainministeriölle.