Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin
Ota yhteyttä adressin tekijään
Onneksi Suomessa on uskonnonvapaus
Re: Onneksi Suomessa on uskonnonvapaus
#29: Vapauden puolesta - Onneksi Suomessa on uskonnonvapaus
Olen täysin samaa mieltä. Vielä kun saamme valtion erilleen evl-kirkosta, niin asiat on vieläkin paremmin.
Joulujuhlassa maan tavalla, tai joulujuhlasta pois.
RAMADAN TILALLE!
Satu haluaa sellaista
Ateistit outoja?
Oletko useinkin keskustellut kasvotusten ateistien kanssa?
Re: Ateistit outoja?
#38: Henrik Sawela - Ateistit outoja?
Mä epäilen, että tämä "Juu" on sama ihminen, kuin kaikkien 7 edellisen viestin kirjoittaja. Ainakin viestit ovat tulleet hyvin lyhyen ajan sisällä kaikki. Hermostui ilmeisesti adressin aiheesta kovasti ;)
Voi pyllynreikä!!!!!
Sadun kaltaiset tyypit on pyllystä!
Re: Joulun perinteistä
#4: Heidi - Joulun perinteistä
Enpä olisi paremmin voinut sanoa. Kiitos!
Re: Joulua voi hyvin viettää ilman kristillistä sanomaa
#3: Anna - Joulua voi hyvin viettää ilman kristillistä sanomaa
Näin se on! Kiitos! Joulu kaikille!
:)
Re: Vastaus
Joo joo. 700 vuotta sitten, ennen kuin valtaosa tuonaikaisista Suomen asukkaista oli kääntynyt kristinuskoon. Heitetään koko nykyinen kulttuuri suohon, kun sellaista ei ollut "alun perin".
Teille kaikille muinaisuuksien palvojille omistan tämän maailman tunnetuimpien modernin ajan uuspakanoiden kulttuurisen taidonnäytteen.
- - - - - - - - - - -
Horst-Wessel-Lied
Horst Wessel 1929
(alt. Die Fahne hoch)
- - - - - - - - - - -
Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen!
SA marschiert mit ruhig, festem Schritt.
Kam'raden, die Rotfront und Reaktion erschossen,
marschier'n im Geist in unsern Reihen mit.
Die Straße frei den braunen Bataillonen!
Die Straße frei dem Sturmabteilungsmann!
Es schau'n auf's Hakenkreuz voll Hoffnung schon Millionen Arschen
Der Tag für Freiheit und für Brot bricht an.
Zum letzten Mal wird zum Appell (Sturmalarm) geblasen!
Zum Kampfe steh'n wir alle schon bereit!
Bald (nun) flattern Hitlerfahnen über allen Straßen.
Die Knechtschaft dauert nur noch (noch nur) kurze Zeit
Re: Säilytetään joulujuhlaperinteet!
#16: Huolissaan lahkolaisten lapsista - Säilytetään joulujuhlaperinteet!
Joulupukki on kotoisin 1800-luvun lopun (tai 1900-luvun alun, valitan, en muista tarkkaa aikaa) Coca-Cola-mainoksista. Tontuista on puhuttu kyllä kristillisessä kuin pakanallisessakin Suomessa kautta historian (esim. sauna- ja aittatonttujutut), mutta vasta 1900-luvulla ne yhdistettiin jouluun.
Joskin Coca-Cola-mainoksista jouluun liitetyn pukin esikuvana on ollut kat. pyhimys Nikolaos, jonka muisto oli osa germaanista jouluperinnettä jonkunlaisena "Kristuksen lahjojen" vertauskuvallisena tuojana joskus ennen kaupallista joulupukkia. Englanninkielisissä maissa tästä on muiston kaupallisen joulupukin nimi "Santa Claus".
Huhuu?
Seisomaan nostatus pois
Myös "Maa on niin kaunis..." -virteen kuuluu samanlainen seisaalleen nostatus, joten sitä ei ole soveliasta laittaa oppilaitosten tilaisuuksiin (niin tapahtui esimerkiksi Metropolia-ammattikorkeakoulun valmistujaisjuhalssa 18.12.2010).
Jos yksittäinen virsi ei (perustuslakivaliokunnan mukaan) tee tilaisuudesta uskonnon harjoittamista, seisoman nousu se, samoin ilmeisesti kaksi virttä tekisi.
Olen lopen uupunut tällaiseen rauhan häiriköintiin, enkä tiedä miten kauan jaksan jatkaa uskovaisena.
Eräs Helluntalainen sanoi minulle "Jeesux -auta sua" alan uskoakin,ettei Jeesus auta vaan haisee/on poissa muodista, kun on näitä sotiakin.
Jumalan avioton poika, Jeesus. Siinäpä roolimalli nykynuorisolle.
This comment has been removed by the author of the petition.
Reason for the removal: Väkivaltainen uhkaus etnisiä vähemmistöjä kohtaan.
Vihakirjoittelusta
Myös minuun kohdistuvan solvaamisen olen sallinut, koska mielestäni se kertoo enemmän solvaajasta, kuin minusta.
En kuitenkaan hyväksy viestejä, joissa uhataan ihmisiä väkivallalla.
Aion poistaa tällaiset vihaviestit keskustelusta.
| This discussion has been closed. |
Kristtittyjen joulu